Vad är syftet med och fokuset på den här bilden?

Bildkälla: Stella Pictures

Och innan något sätter macha-latten i halsen så ber jag om att få påminna om ett par enkla saker. 
Det här handlar varken om att ”smala kroppar inte får synas” eller om att hylla övervikt eller liknande. Och det är inte ett personangrepp på Bianca Ingrosso – för bakom varje reklambild för Avora som pumpats ut sitter ett helt team som planerat, godkänt och iscensatt exakt vad du ser. På Linkedin finnas bland annat en person som tidigare arbetat med Avoras marketing och som nu är VD på företaget.
Så with no further ado, så är ni ett helt gäng som skickat den här specifika bilden till mig.
Bilden kommer från ett reklaminlägg för det klädmärke som Bianca Ingrosso startade med bland annat Vanessa Lindblad, som enligt hennes Instagramkonto är med när bilderna tas, alla fall om man ska tro den här smygreklamsbilden. Om så är fallet så riktas den här kritiken även mot henne och mot alla andra på företaget som glatt klappar händer innan den här typen av bild publiceras.
Bilden är nummer 10 i det här inlägget. 

Bildkälla: Bianca Ingrosso Instagram

Så låt oss titta på vad som egentligen marknadsförs här:
Vad är fokuset i den och vad är syftet med att lägga ut en sådan här bild? Vill man få kunderna att tro att om de bara köper den här kavajen för 2 800 kr så kommer de också få samma getingmidja som Bianca visar upp här för sina 1,4 miljoner följare? I inlägget går även att läsa att det just nu är rea på plaggen och man ska göra en litet svandyk in på Avoras hemsidan för att shoppa, unna sig, fynda, köpa och konsumera mera. (mina formuleringar)
Och glöm för all del inte illusionen som säljs här, för rätt dyra pengar.
I augusti 2024 skrev jag om hur kunder efterlyste fler kroppstyper än bara Bianca Ingrosso i Avoras marknadsföring. Och ja – den kritiken verkar ha nått fram, men det ursäktar inte den här typen av bilder, som når en långt större publik än vad Avora någonsin hade lyckats med på egen hand – utan Biancas namn, personliga varumärke och konto som draghjälp.

Biancas Instagram är företagets största reklampelare som riktar sig i huvudsak till unga kvinnor, och så länge det publiceras bilder som denna, där kroppen är det främsta säljargumentet – så kommer jag fortsätta att kritisera det.
Inte för att Bianca är smal. Utan för att hennes kropp i märkliga vinklar används som reklampelare, snarare än plagget.

Det är skillnad på att visa upp kläder, mode och trender och att sälja skeva ideal.
Avora gör det sistnämnda – och det är ett problem.

Caroline Engvall varnar för manliga sociala medierprofiler

Bildkälla: Caroline Engvall Instagram

Barnens beskyddare – Caroline Engvall – postar så otroligt mycket bra innehåll att jag faktiskt vill rekommendera alla som har barn att tuffa över till hennes konto.
I inlägget här ovan så går hon ut och varnar för ett gäng sociala medier-profiler – manliga så klart – som man bör se till att ens barn inte följer.
Hon ger också tips på hur man kan prata med sina barn och vilka de följer eller inte följer:

Du kan:
❤️ Använda detta inlägg (Carolines alltså) för att prata med barn i din närhet. Fråga nyfiket om de har sett klipp där killar pratar om hur man ska vara som kille.
⭐️ Försök sätta ord på vad som lockar barn att titta: ”Vad tror du han menar när han säger att killar inte ska visa känslor?”
??Lyft bra förebilder som är modiga, omtänksamma, och visar känslor (idrottare, youtubers, vuxna i barnets liv).
✊?Prata om att riktig styrka är att stå upp för någon, be om hjälp, eller våga säga ifrån.
?Prata om att femininitet inte är något negativt. Empati, samarbete och sårbarhet är mänskliga egenskaper, inte könade.

En del känner kanske till Andrew Tate, som länge varit varit den alfahane vuxna nämner i samband med toxiska/giftiga förebilder för osäkra pojkar online, men tyvärr finns det fler och dessa profiler listar hon i sitt inlägg.
Bilderna i Carolines inlägg är stundtals riktigt osmakliga, där det bland annat skrivs om ”Why nice guys attract whores and damaged girls”. (Alltså varför typ ”attraherar fina killar enbart horor och trasiga tjejer”)

Jag spyr på dessa testosteronstinna alfahannar som spyr ur sig sina åsikter till både höger och vänster.
Som om världen väntat med andan i halsen på deras åsikter om allt från kvinnors kroppar till hur man grillar en köttbit på bästa sätt. Kvinnor ska vara tysta, tacksamma, kåta och helst se ut som ett Instagramfilter, medan de själva glider runt som svettiga baksmällor i gymshorts och tror att de är guds gåva till kvinnor.

Tack men nej tack. 
Skulle en sådan man komma nära mig så tror jag att min vagina skulle skrumpna ihop till en liten övervintrad biskopsmössa.
Hur är det med er?

Mamma döms för ägg-prank på Snapchat

Bilden är skapad av AI

En femårig flicka och hennes mamma bakar vid köksbordet i Helsingborg, när mamman plötsligt knäcker ett rått ägg mot sin dotters panna. Flickan utbrister ”aj” och ”gör inte så” och gnuggar sig mot pannan där äggulan rinner. // Sydsvenskan

För er som inte vet vad det här handlar om så är det föräldrar som lagar någonting innehållandes ägg med sina barn, och istället för att knäcka äggen på bunken eller liknande, så knäcker man dem mot det intet ont anande barnets panna, till föräldrarnas stora gapskratt.
Filmen hade ca 100 000 visningar på mammans Snapchatkonto som är öppet för allmänheten.
Jag skrev inlägg om äggtrenden HÄR och ingenstans brast jag ut i samma gapflabb som dessa äggknäckande föräldrar gemensamt brister ut i.

Skärmdump från domen

Någon såg den här mammans Snapchat-video på dottern och gjorde en anmälan och nu har alltså dom fallit i tingsrätten.
Förutom domen för ofredande så fälls mamman även för olaga hot efter att ha skickat en mängd hotfulla sms till sin ex-pojkväns nya sambo.
Mamman dömdes den 16 maj 2024 för bidragsbrott till villkorlig dom och böter.
Domstolen bestämde att hon därför ska ska dömas till en ny påföljd för den nya brottsligheten.

Vad tycker ni om pranket och domen?