Att använda döda barn för att kränga produkter?

Tänk om Lilla Hjärtat vetat att hon dog för den goda ”göra reklam för veganska produkter med E-type”-sakens skull

Det här inlägget postades av en journalist och poddare på Instastory, och trots att det är ganska grovt formulerat så finns det ju en viss poäng i det han skriver. 
5 kr per produkt såld går till ”Lilla hjärtats vänförening” som grundats av Melinda Jacobs – som var ”Lilla Hjärtats fosterhem – och som idag är gift med E-type. Det är alltså så kopplingen mellan ”Lilla Hjärtat” och E-type ser ut.
Kampanjen har tagits fram tillsammans med Bobby Oduncu och hans hårvårdsmärke, samt Melinda Jacobs och papporna från @pappapappadotter och jag gissar på att i alla fall Bobbys företag behöver få en del av vinsten.
Hur upplägget ser ut för de andra tre aktörerna vet jag inte, men en snabb googling visar att ett bra riktmärke för den här typen av kampanjer är att:

– Minst 10% av produktens försäljningspris eller 50% av vinsten skänks till välgörenhet, vilket uppfattas som meningsfullt utan att riskera företagets hållbarhet.
– Om syftet är ren välgörenhet och kampanjen är kortvarig kan en högre andel vara lämplig.

5 kr per såld produkt doneras till Lilla hjärtats vänförening, men hur många procent är egentligen det?
5 kr från en hårolja för 199 kr är 2,51%, medan 5 kr från ett balsamspray för 149kr är 5 kr 3,36%.

Vad kan man kalla det här?
”Charity washing”?

Hur tänker ni här?
Fullt rimligt eller en smula problematiskt?

99 kommentarer

Kommentarerna är omodererade så du står själv för vad du skriver så håll dig på mattan!

    Så oerhört osmakligt (och girigt)! Har inga ord.
    Plus att serien skulle vara vegansk, men de var ”tvugna” att använda svinborst till hårborstarna för deras kunder ”förtjänar det bästa”.
    Influencer-kulturen måste självdö snart, den får mig verkligen att må fysiskt illa och bli deprimerad.

      Är väl för fan inte värre än när Ica ska sälja rosa-bandetprodukter på saker om dessutom är cancerframkallande!
      Visar filmer på cancergalan på döda barn och gråtande familjer för att få folk att skänka, fan ännu värre.

      Här är det organisationen som heter Lilla hjärtat, inte Esmeralda själv som de marknadsför med. Så vem är värst egentligen.
      Varenda organisation gör ju allt för att få in pengar för sakens skull.

        Va? You makea no sense. Att få in pengar för sakens skull är ju meningen. Att behålla mer än 95% som privatperson är äckligt. De som ställer upp på cancergalan, sjuka och anhöriga, gär det ju knappast av egoistiska skäl, utan för att folk ska vilja skänka mer till fonden.

          Hur mycket av det insamlade går till cancerforskningen? Hur mycket hamnar i chefernas fickor? Har insjuknandet i cancer minskat efter att cancerfonden började med insamlingar? Har dödligheten minskat?

            Vad pratar du om. De senaste 10 åren har kunskapen runt både behandling och att förebygga cancer ökat mycket. Cancerfonden som funnits sedan 1951har totalt delat ut 16 miljarder till cancerforskning och 2020 delades 801 miljoner kronor ut. Dessutom utreds löpande att forskningsanslagen inte missbrukas. Cancerfonden har en omsättning mellan 3-5 miljoner vilket betalar löner till anställda, kampanjer, lokaler mm. Insamlade pengar hålls separerat från den omsättningen. Något man verkligen inte kan anklaga Melinda för där allt är ihopsmetat och frågan är om hon ens förstår skillnaden mellan företagets pengar och hennes egen privatekonomi.

            Ja, min dotter lever tack vare forskningen.

          Tror inte du har så bra koll på företagande… 95% går ju inte till en privatperson här?

            En oerhört hög andel iaf får man anta med en så skrämmande låg andel till den ”goda saken”

        Syfte är vad det handlar om och blir lite förvånad över människor som inte förstår det. Melinda är en opportunist som gör vad som helst för att tjäna pengar genom att spela på människor medlidande får hon dem att öppna plånboken. Tänk på stackars lilla hjärtat vilket du gör när du köper mina produkter.
        ICA och andra företag fiskar även de efter sympati, vi är ett hållbart företag som delar med oss av en del av vinsten under en period för en viktig sak.
        ICA behöver inte skänka pengar för att sälja, Melinda skulle inte sälja utan lilla hjärtat.

        5 kr är väl alldeles för LITE !!!! Snåla är vad dom är, gör sig rika på en tragisk händelse!!?

        Organisationen heter lilla hjärtat efter barnet. Barnet hade inget namn när det hamnade hos soc så en personal gav henne namnet lilla hjärtat. Så jag tycker absolut man säljer i hennes namn.

      Exakt så, du beskriver eländet perfekt. Så trött på
      dessa girigbukar.

    Lite långsökt kanske?

    Tänker att de är väl lite samma sak företag gör under oktober månad med rosa bandet? Köp X så går 10% till rosa bandet/barncancerfonden?

    Helt fräscht är det ju inte men inget nytt under solen

      Fast nu är det ett specifikt dött barn som de renommésnyltar på och inte bara typ bröstcancer i stort. Jag tycker Melinda är osmaklig hela hon som gjort sig känd på ett barn som inte ens är hennes egna. Hänger hon inte ut andra fosterbarn på sina sociala medier med?

        Nu hette flickan Esmeralda och inte Lilla Hjärtat.

          Elin du kommer med ganska osmarta mothugg tyvärr.

          Spelar det roll?

          Hon kallades ju Lilla hjärtat av personalen på BB innan hon blev omhändertagen.

        Det är dock barn som ska behandlas som bio barn, inte växa upp och känna att det blir särbehandlade. Helt rätt att hon då lägger ut foton på dem också

          Hur tänker du nu?

          Tänkte du nu över huvud taget?

          Man får nog inte ens lägga ut bilder

            Tror du verkligen att hon inte har kollat upp det?

              Även om man skulle få posta bilder av socialtjänsten så betyder inte det att man BÖR göra det. Det finns en moral och etik och integritetsfråga i det. Om det skulle vara så att man får posta bilder på familjehemsplacerade barn och använda dem i reklam på sociala medier för att tjäna pengar på dem så beror det snarare på att lagstiftningen inte har hunnit med att uppdateras. Att familjehemsplacerade barn utnyttjas i sociala medier är ju ett hyfsat nytt fenomen. Att som Pappapappadotter och Melinda uttnyttja familjehemsplacerade barn i sociala medier och livnära sig på det är bara vidrigt och det borde vara olagligt. Ingen av dem har några andra jobb utan dem livnär sig enbart på ett expolatera barnen i sociala medier. Det är bisarrt att det är lagligt i Sverige. Även om PPD adopterat barnen nu så har de fortfarande varit familjehemsplacerade och borde har rätt att äga sin egen bakgrundshistoria.

                Camilla, kolla gärna upp med någon socialtjänst vad som gäller när det gäller familjehemsbarn och bildpubliceringar!

              Mitt ärliga svar är nej, jag tror inte hon kollat upp det och ärligt talat tror jag hon sliter i det. Hon är ju en influäääänser och dom kan göra precis som dom själva vill, tror dom.

      Inte så långsökt om man tänker att problemet var att procentsatsen inte är runt 10% utan närmare 2-3% som skänktes till välgörande ändamål.
      Gränsen mellan välgörenhet och kapitalistisk girighet är hårfin i detta fallet tycker jag.

    Ännu ett sätt för influencers att tjäna pengar på sina barn 🙁

    Såg att Ditte igår skrev att dottern fått tid på BUP och ville ha tips på hur man förklarar vad det är och varför man går dit. Illustreras med en bild på dottern, 6 år.
    Ett tips är ju att inte lägga ut det för tusentals utan att din dotter ens förstår vad det är och själv kan ta beslutet om hon vill lämna ut den informationen.

    Man blir ledsen för barnens skull!

      Alltså det där ger mig nästan lite ont i magen. Jag gick på BUP större delen av min uppväxt och hade tyckt det var hemskt idag som vuxen om min mamma hade skrivit ut det på sina sociala medier. Det är liksom ingen information jag är öppen med om jag inte väljer att vara det med specifika personer.

      Reagerade också på Dittes fråga igår och blev förvånad att hon gjorde så, där tappade hon mig som följare i alla fall.

      Julia Frändfors tar upp detta i senaste avsnittet av sin podd- bästa jag hört!
      Förtjänar ett eget inlägg(och hennes podd med, den är fan otrolig!)
      Bl.a att hon ”hade gjort en Gypsy Rose på sin mamma om hon hade hängt ut hennes uppväxt på det sättet. Otroligt avsnitt

        Vad heter Julias podd? Tänkte lyssna nu när du tipsar om det.

          Frändfors hörna

      Ditte är den värsta typen av oversharing-morsa på Instagram.

        Jag är förvånad över att den podden inte fått mer kritik. Alltså att i ena sekunden prata om en person som blivit mördad i detalj, till att i andra sekunden dra anekdoter och skratta. En ny nivå av smaklöshet.

      Men usch, håller med. Det ska inte delas på sociala medier! Vet inte vem Ditte är, men var inne på hennes instagram och oj vilket opersonligt, kalt hus de bor i. Nyinflyttade eller och bara fått showroommöblerna på plats? Jag vet att smaken är som baken, men det där var något speciellt må jag säga…

        Jättemärklig kommentar. Du klagar på att att någon du inte känner, har ett opersonligt och kalt hem?

          Ja? ?

          Eh ja, om man lägger ut det till allmän beskådan på insta så får man väl tycka till om det eller? Eller får man inte kommentera influencers? ☺️

    Inte fräscht men tyvärr inget nytt håller med. Vissa gör allt för pengar. E types karriär höll väl på att självdö innan han träffade Melinda. Nu säljer de ut alla barn och familjeliv. Både E type och Melinda vill vara kända.

      Nä, E-types karriär höll på att självdö innan han var med i Så mycket bättre. Efter det har han kört på.

    Det här är så vidrigt, både papporna och Melinda använder sina barn i reklamsyfte vilket borde förbjudas.
    Men eftersom ena halvan av dom är ”kompisar” med Sveriges stadsminister så lär det inte bli några såna lagar just nu tragiskt nog.

    Finns mycket att tycka om allt som har med barn på sociala medier. Det visas döda bebisar, barn som används som reklampelare, barn i utsatta positioner där de är ledsna, arga ja till och med rädda, USCH.

    Melinda passade ju på att profitera på Lilla Hjärtats död genom att skriva en bok, ganska så direkt efter den lilla tjejens bortgång. Vidrigt då, och detta är lika vidrigt nu. Att ens tänka tanken på att se en möjlighet till att tjäna pengar på en liten flickas död är inget annat än genomvidrigt.

      Skriva en bok om Lilla Hjärtats tragiska öde och död, ska tilläggas – om detta blev lite oklart.

      Fruktansvärt,håller med..

    Fy fan?

    Är väl tyvärr så med allt. Tv 4 har ju tex cancer gala som de tjänar pengar på. Googlade precis att en gala med fokus cancer resulterande i över 2 miljoner i intäkter medans artister ställer upp gratis

      Men intäkterna ska väl gå till cancerforskning? Det är en helt annan sak.

      Tror du att det är TV4 som får dom 2 miljonerna? Cancergalan handlar ju om att intäkterna tillfaller cancerforskningen.

        Verkligen iq badboll bland vissa här inne

          Hahahahaha verkligrn så jävla KORKAT att inte fatta var de miljonerna går ?????

            Hahaha så korkat av dig att inte fatta budskapet. De samlar ju in mer än två miljoner förstår du väl ????

            TV4 drog in två mille genom reklam

        Ja det stor tydligt i artikeln

          Reklamintäkter. Sen samlas så klart pengar in.

      Det är klart de ställer upp gratis, pengarna går ju till cancerforskning…

    Både detta och Melindas samarbete med Guldfynd för några år sedan är äckligt. Detsamma gäller för att hon ska stå uppsnofsad på tidningsomslag och kunna göra influencerkarriär. Att hon jobbade för lex lilla hjärtat var bra, men resten av hypen är bara vidrig. De första som förlorar ett barn tar inte det som en que att göra massa betalda samarbeten.

      Flesta*
      De flesta!

    Har faktiskt inte ord men detta är överöveröverJÄVLIGT!
    Jag kräks på allt detta och hoppas att det ska självdö!

    Fast nu tycker jag att din kritik går för långt. Det är väl jättebra att de tar in pengar till välgörenhet?!
    Det här är att leta fel verkligen.
    Då är väl precis alla företag lika illa då de skänker till organisationer. Står ju bara i kassan på HM, på MQ, rosa bandet osv..
    Finns ju precis överallt.

      3% går till välgörenhet och 97% till att göda personerna bakom kampanjen. Nej skit i att köpa produkten och skänk i så fall pengar direkt till välgörenhet i så fall.

        Klockren kommentar!!

        Så kan man ju också göra. Men om jag använder dessa varor, så är det väl bra att en del, även om den inte är stor, går till välgörenhet?

      Det handlar om etik och moral. Läskigt att det inte finns längre och just därför extra viktigt nuförtiden.

        Borde vara ett extra ämne från förskoleklass. Eller tas upp på de gemensamma samlingarna. De finns väl kvar idag? För var det nya testamentet det talades om då som ju stod för vår kristna etik och moral.

      Att någon köper ett tröja på H&M och kan välja att lägga på 10% till UNHCR är ju inte samma sak som att basera hela sin marknadsföring på ett enskilt barns tragiska öde.

    Gör ju alla flunsor o kändizar så? se bara på den märkliga Hanna Theorin som först maskade dotterns ansikte men blev det ebb i kassan och då började dem visa barnet igen samt ha med henne i samarbeten mm?

      Märklig är väl bara förnamnet vad det gäller Theorin. Igår använde hon barnet som reklampelare trots att hon inte alls såg bekväm ut att behöva byta kläder och dra in pengar till sin giriga mamma.

        Vägrar ta åt sig av kritiken dessutom

    Får lite Jane oksanen vibbar här

    Äntligen! Efterfrågat inlägg om henne och allt runt omkring länge!

    Detta är helt sjukt! Hade hon varit Amerikan hade det funnits hundratals videos på youtube å TikTok med kritik men i alla sammanhang lyfts hon som helig. Det skaver ju precis överallt med Melinda.

      Ja och papporna. Hela detta är så vidrigt och jag fattar inte att detta inte granskas. Har faktiskt själv funderat på att nysta i papporna och deras mycket märkliga turer kring hur de blev vårdnadshavare till tjejerna.

    LoL jag saknar ord. Smaklöst.

    SYSTEMFEL fy fan.

    Jag tycker det är riktigt osmakligt. 5 kr på så dyra produkter dessutom..! Det gäller att mjölka kossan så länge som möjligt tydligen…. ?

    Isabelle Lindell, mamma till Ebba som dog i cancer, är väl lite inne på samma spår. Inte direkta produkter, men hennes IG blev stort för att dottern dog, och nu gör hon samarbeten, som i en del fall, utnyttjar dotterns död, senast ett samarbete om fotoböcker.

      Och alla barnen klädda i beige för att passa in i mammas flöde.

      Ja äntligen någon som tar upp henne, förstår inte hur hon och hennes man inte får mer kritik för hur de delar bilder på Ebba. Speciellt bilder när hon är sjuk eftersom jag i ett inlägg läste att Ebba sa en gång att hon avskydde sitt utseende för hon såg ut som ett monster, varför dela såna bilder då?

        För att de bearbetar sin egen sorg och saknad och för att hon fortfarande är det vackraste barn föräldrarna vet. Jag tror lilla barnet skulle förstå. ❤️

          Va?? Hoppas du skämtar. Man bearbetar inte sorg och saknad offentligt på sitt barns bekostnad.

      Ja man ser enorm skillnad mot hur mamman till Ebba som omkom på Drottninggatan har valt att göra – så fint helt utan att ”sälja ut” eller proffitera.

      TACK!!! Äntligen någon som också reagerar på detta. Hon har deklarerat flertal gånger varför hon gör det men ursäkterna är bara så dåliga. Detta förstår jag verkligen inte. Dottern död blev porten till en inkomstkälla. Isabelle tjänar inte dåligt av hennes jobb. Hade nog kunna se lite mellan fingrarna om det varit en ensamstående mamma i Rågsved som typ får jobba Häcken av sig för att få mat på bordet. Nu levde hon bra innan. Vilken Svensson har råd att åka iväg 3 månader och glassa runt på olika hotell runt om i världen? Då kan jag känna, snälla kapitalisera inte på dottern som inte är vid liv. Hur kan egot gå före så pass för någon som innan levde mer än bra?

    Osmakligt o vidrigt. Hon mjölkar verkligen barnets utsatthet o död till max. Även senaste biobarnet har använts för att få uppmärksamhet.
    Saken i sig att dra pengar eller uppmärksamhet till bra/viktiga saker o ämnen – är toppen! O många gör det på ett bra sätt på sina plattformar eller i tysthet. Men detta att använda sina barn på detta sätt är bara USCH. Det gäller papporna o Linn också – vidrigt.

    Att dela med sej av barnens npf diagnoser sjukdomar är så fel. Barnen blir vuxna en dag. Tänk att få hela sin barndom uppväxt utlagda på sociala medier. En 6 åring ska inte behöva dela sitt BUP besök med allmänheten. Även skolpersonal andra föräldrar i skolan kan se vad mamman delar. Med npf diagnoser är det ännu mera fel. Låt barnen själv bestämma och berätta om sin npf diagnos för vuxna. Inget som ska visas upp på nätet.

      Detta borde faktiskt komma upp på regeringsnivå. Folk är alldeles för gränslösa idag.

    Förstår inte att hon inte skäms? Så oerhört genomskinligt och äckligt. Detta såg jag igenom tidigt, skönt att fler och fler nu ser det jag ser ?

    Har hela tiden tyckt att hon känts obehagligt efter flickans död. Fruktansvärd tragedi som jag och många med mig läste mycket om och berördes starkt av. Så ska hon bygga en influencerkarriär på det?

      obehaglig*

    Respekten för E-type är borta likaså Tareq Taylor nu när dom båda gängar influensers.

      Du tänker att dom ska kolla med dig, innan dom blir kär i någon?

      Vilka de är tillsammans med är ju strunt samma, det måste ju vara valfritt vem man blir kär i. Däremot hur man beter sig är en annan sak.

    Har bojkottat alla influensers som gör content på sina barn, har de med i samarbeten eller totalt lämnar ut dem och inte respekterar deras integritet för dem öre.
    Några av dem jag spontant tänker på:
    Sanna Bråding
    Elsa Bratt
    Hanna Theorin
    Pappapappadotter

    Fyll gärna på med flera.

      Tiingelinn
      Trillingar
      Nadia Kenza
      Julia Bergman
      Jocke och Jonna
      Mybabydolls

      Tiingelinn!!!

      3prinsessor
      Visserligen inte så stort konto men blev helt chockad över vad kränkande saker som lagts ut framförallt på Youtube. ?

      Ebba von Sydow gör väl också det fortfarande? Trots att hon i flera år sa att hon aldrig skulle visa sina barns ansikten på sina sociala medier. Gissar att samarbetet med PoP gav bra klirr i kassan eftersom hon valde att frångå det. Hon tappade all min respekt där faktiskt.

    All heder åt Melinda som ställer upp som fosterhem men jag tycker det är på gränsen till osmakligt att hon i princip nu livnär sig på tragedin.

    Så jävla vidrigt och osmakligt att göra content eller reklam med ett dött barn. Jävligt synd att det inte är olagligt och därmed både åtals och straffbart.

    Hela grejen med att de nu verkar vara privata bästisar med Ulf Kristersson gör ju att det blir väldigt svårt att ta någonting angående hennes tidigare engagemang för frågan seriöst. All heder till den insats hon gjorde i början men hur det hela utvecklats är ju ett skämt, haha.

    Tänker tillbaka på 2008 när Englas mamma valde att låta SVT sända begravningen live på tv. Det var fint och respektfullt och man ville bjuda in svenska folket som följt fallet sen dag ett , svenska folket skulle få ett avslut. Detta var sjävklart utan vinst intresse från Englas mamma men ÄNDÅ minns jag hur man pratade om hur smaklöst det var. Tänk om man då kunnat se in i framtiden och se det här. Lilla hjärtat föreningen är viktig men detta var verkligen illa. Gränserna bara flyttas om 10-15 år om det fortsätter såhär vart är vi då? Finns ens någon integritet för mördade barn kvar då ? Vart finns gränsen?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *