Har NK sålt sig för influencerpengar?

Bildkälla: https://www.svd.se/a/W0JJ8g/nk-har-salt-sig-for-influencerpengar

I mitten av oktober förra året öppnade Bianca Ingrossos sminkmärke CAIA Cosmetics en pop up-butik i varuhuset NK. Satsningen blev en omedelbar framgång med timslånga köer och ledde till att varumärket fick en mer permanent plats i varuhuset.
Nu är det dags för nästa satsning från influencers i det anrika varuhuset. I helgen öppnar Bianca Ingrosso och Lovisa Worge en ny pop up-butik, denna gång för smyckesvarumärket Ani Jewels.

SvDs Alice Aveshage anklagar Nordiska Kompaniet för att ha sålt sig enkelt och riskerar att förlora sin kredd till förmån för enkla influencerpengar:

NK är bevisligen inte ett dugg bättre än att ägna sig åt samma sorts ändlösa poserande och cash grabs. De har, igen, sålt sin trovärdighet som Stockholms och Sveriges shoppingtillhåll för kunder som vill köpa kvalitativt och diversifierat mode. Det räckte inte att fylla butikshyllorna med influencern Hanna Schönbergs klädmärke Arakii, där man kan fynda en tröja med skrattretande hög polyester- och akrylhalt för 2 100 kronor.

Alice skriver i sin krönika att hon per automatik är skeptisk mot influencers som startar varumärken inom kläder och accessoarer, och nog har hon en poäng i det?

Varför? Hater first, feminist second. Men också: visa mig en enda svensk influencer som har byggt sin plattform utifrån genuina och unika tankar om konstformen mode, en trovärdig berättelse, och inte slentrianstartat sitt varumärke som ett slags ”nästa steg” i influencerkarriären.

Är NK så pass desperata att de är villiga att tumma på trovärdigheten och faktumet att varuhuset har ett visst kulturellt kapital, till förmån för enkla pengar från influencersfans?
För det finns en stor risk för det, i alla fall om du frågar mig. Jag äger flera olika smycken från Ali Jewels och jag kan med handen på hjärtat säga att jag har smycken från Glitter som är av bättre kvalité.
De går på sin höjd att räkna som bijouterier, och hade det inte varit för att smyckena är signerade Bianca Ingrosso och Lovisa Worge så tvivlar jag på att de ens sett dagens ljus. Den här typen av smycken finns det redan mängder av, den enda skillnaden mellan dessa smycken är att de från Ali Jewels signerats Bianca och Lovisa.

Men NK borde inte stå ensam vid skampålen med anklagelser om att sålt sig enkelt och riskerar att förlora sin kredd till förmån för enkla influencerpengar.
CAIA Cosmetics står nämligen i begrepp att öppna en ”flag ship store” på Biblioteksgatan i Stockholm, en gata med samma goda och exklusiva rykte om sig som Nordiska Kompaniet åtnjutit i decennier.
Jag menar, den här delen av gatan är till och med täckt av en röd matta.
Både Ani och CAIA hade passat bättre på Åhléns, men det är kanske bara jag som tycker?

Hur tänker ni här?

 

120 kommentarer

Kommentarerna är omodererade så du står själv för vad du skriver så håll dig på mattan!

    Vad är ”ali jewles” för något? Två gånger skrev du fel namn på företaget. AI kan inte korrekturläsa dina inlägg, Camilla.

      Du förstod uppenbarligen inte vad som menades?

        Jodå, men jag tycker att man kan anstränga sig lite för att stava rätt när man försörjer sig på att skriva. Det är stavfel och konstiga meningar i nästan alla inlägg.

          Har du sett antalet stavfel på exempelvis Aftonbladet? Vad gör du när du ser ett sånt? Eller antalet gånger det är felstavat i textningen till en film?

            Poängen är väl att man helst ser att t.ex. artiklar i Aftonbladet, undertexter och gärna även bloggar håller någorlunda nivå vad gäller rättstavning, grammatik etc. Eller tycker du argumentet ”du fÖrStåR jU vAd sOm mEnAs” är bra?

              Ja. Det är en blogg om sociala medier. Sociala medier = trams. Har exakt noll krav eller önskemål om minskade stavfel på den här bloggen, det är vad det är här tänker jag. Jämför med en annan blogg istället. Klagas det när blondinbella stavar fel?

                Ja.

                Förstår hur du menar, men jag tycker det bör finnas en viss nivå när man tjänar pengar på sitt skrivande.

          Tror hon har ansträngt sig för att skriva just Ali.

            Jewels from ali express ? Hysteriskt kul ju

        Varför får man inte förvänta sig en viss nivå av någon som livnär sig på att skriva?

        Det är som att säga till de som klagar på ifall en brevbärare lägger all post ovanpå brevlådorna istället för i: men du kan ju fortfarande hämta din post?

        Ja, visst.. Om dom inte blåst bort eller blivit dyblöt av regnet.

          Bra jämförelse! Håller helt med om att man kan förvänta sig en hög lägstanivå på språket och skrivandet när det kommer från någon som har detta som sitt yrke. Tyvärr är inte det läget för den här bloggen…

        Jag fattar faktiskt inte varför folk skriver att ”du förstod vad jag menade”, jaha? Så då är det okej att skriva/säga fel bara man gör sig förstådd? Jättekonstigt argument.

          Tyvärr är det många som tycker att alla sorters språkfel är ok nu för tiden. Till och med språkvetare menar att bara det är tillräckligt många som gör ett visst fel så blir det ok, ”för språket förändras ju naturligt”. Själv drar jag öronen åt mig. Om man inte orkar läsa igenom och kolla en text man skrivit, vad är det mer man slarvar med då? Jag undviker till exempel matställen som inte kan stava till sina rätter på menyn.

      Ah, noterade enbart felskrivningen på Ani och trodde det var någon form av skämt kopplat till Ali express. Men felstavningen på jewels tyder på att det kanske bara var slarv då..

        Tänkte precis som du – Ali Express

        En freudiansk felskrivning.

      Tyckte det var kul jag, Ali Jewels från AliExpress

      Haha… jag trodde att ”Ali jewels” var ett slags freudiansk felskrivning (Alibaba jewels).

      Det är ingen felskrivning! ?

      Skojar du? Eller förstår du verkligen inte?

    “ visa mig en enda svensk influencer som har byggt sin plattform utifrån genuina och unika tankar om konstformen mode, en trovärdig berättelse, och inte slentrianstartat sitt varumärke som ett slags ”nästa steg” i influencerkarriären.”

    Petra Tungården! Jobbade som chefredaktör för Metro Mode i många år ju, innan hon startade Adoore. Har alltid jobbat med mode först och främst, influencerkarriären sekundärt.

      Fast hennes kläder är ändå av skräpkvalité..

      + Djerf Avenue

      Jenny Mustard.

      Petras kläder har ju samma kvalitet som shein kläder har. Tror C menar att ingen har respekt för hantverkare eller framställningen. Allt är bara fast fashion och piss för miljön men dyrare så flunsan får mer pengar

      Elin Kling

        Exakt det jag tänkte. Toteme <333

      Ja Petra jobbade som chefredaktör men hon är inte en designer och det syns i henne klädmärke bara genom materialvalet.

        Polyester, polyester och polyester ?

          Haha ja. Ett bättre namn på hennes märke hade varit Poly&Ester eller om man vill vara lite märkvärdig och ha ett engelsklingande namn, Poly meets Ester.

            ??

            Hahahahahh klockren kommentar ?

          Fattar inte hur man kan ha på sig polyester plagg. Tycker man luktar svett så lätt i polyester och blir typ klibbig. FYFAN

      Toteme! Elin Kling

    Jag tänker så här: det finns inte så många blåhåriga äldre damer i päls från öfre Östermalm längre och nuvarande klientel är gängkriminella som köper lyxartiklar med kontanta medel aka blodspengar, bokstavligt talat!
    En ny generation av NK kunder behövs och därmed fylls redan tomma lokaler upp med nu säljande varumärken. En pop-up store är ingen permanent butik, finns kanske bara där över julhandeln? Att CAIA fick en permanent plats är väl helt naturligt då kunderna som en gång i tiden köpte Madame Rochas och Nina Ricci är ett utdöende släkte. Även klassiska NK behöver uppenbarligen moderniseras för att kunna överleva.

      NK tar sedan 1 februari inte längre emot kontanter.

      Finns ju mellanting mellan blåhåriga tanter och ungdomar som köper influenserprylar av kass kvalitet. De behöver säkert bredda sig men det kommer självklart ske på bekostnad av deras lyxiga image men så länge de tjänar pengar kanske de inte bryr sig. Risken finns ju dock att deras varumärke urholkas så pass att de får svårt att få mer exklusiva märken dit och bara blir som vilken galleria som helst. Jag bryr mig inte direkt själv.

      Du har helt missuppfattat NKs transformation. Den gjordes inte av nödvändighet, dvs ändrade marknadsförutsättningar, ändrade målgrupper och konkurrens från ehandel. Ändringen gjordes av den nya markandschefen som Huvudstaden anställde med uppgift att ansvara för det bolaget som äger varumärket NK. Denna man fattade inte NKs kärnaffär och den huvudsakliga grupp som man tjänar pengar på. Han kanske gjorde samma dåligt underbyggda antagande som du att det inte finns så många blåhåriga damer kvar längre. Det finns gott om kvinnor som inte arbetar på Östermalm, fortfarande 2024 och det intressanta är att denna exklusiva grupp är tämligen konstant storleks- och köpkraftsmässigt. Sedan finns även en stor grupp 40+ kvinnor med välbetalda jobb som trivdes med att handla med likasinnade.
      Denna grupp ägnade en heldag på NK minst en gång i veckan. De träffades direkt på morgonen och hängde där till middagstid och spenderade sina pengar. På den tiden var utbudet mycket större. En fantastisk tygavdelning där du kunde måttbeställa gardiner. Alla mina gardiner kommer därifrån, för bor du i en våning med 3,5m takhöjd går det inte att hitta gardiner på hemtex eller Ellos. Damskrädderiet som även den är borta kunde fixa allt från enkla lagningar, till att sy om kavaier som behövde tas in eller ut och bra kemtvätt.
      En annan trevlighet var att man aldrig behövde bekymra sig över att ramla på dålig kvalitet som Caia och Ani Who. Det hade aldrig kommit in. Går ofta igenom NK dagtid framförallt när det är dåligt väder eftersom det är på vägen hem. Handlar inte där längre och klippte sönder mitt klubbkort. Att beblanda sig med riff raffet som numera befolkar NK känns sådär och dessutom vilken dålig affär för de köper inget, de har inte råd. Vad gäller blodspengarna fick NK införa en kreditkort enbart policy för att rädda varumärket, apropå behovet av en ny målgrupp…
      Man tar in lågkvalitativa influenserprodukter av exakt den anledning du skriver att fylla tomma handelplatser, men det görs inte strategiskt utan av ren desperation.
      NK blöder och det kan de tacka marknadschefen som ville göra plats för influensers och skrämde bort NKs kärnkunder, rika kvinnor med nya och gamla pengar och kvinnor 40+ med egna pengar. Vilken idioti!

        Det var ord och inga visor! och intressant att veta för oss som inte bor i huvudstaden.

        Tack för kunskapen och att du tog dig tid att dela med dig. Just därför jag fortsätter att läsa på bloggbevakning och i kommentarsfältet, för då kan man snubbla på guldkorn av fakta som din ❣️?

          Fakta? Det här är en persons resonemang och åsikt. Ev. kryddad med fakta om det stämmer att man t ex försöker nå nya målgrupper med andra varumärken etc.

            Fast en del av texten är ju fakta. Det måste du väl tillstå?

            Nej det är inte ett resonemang utan en beskrivning av vad som hände då Huvudstaden anställde en ny marknadsansvarig för NK. Han är inte kvar längre men tyvärr är skadan redan gjord. Allt det som hände skedde inför öppen ridå. För alla som bor i Stockholm och som besökte NK någon gång i månaden kunde inte undvika att se hur butiker stängdes igen och hur andra avdelningar minskades och fick sämre placering i huset.
            Nu har jag lite mer insyn än en vanlig besökare men NK har varit en stor snackis bland även helt oinsatta men som besökt NK och undrat vad dem håller på med.
            Men för all del du är så välkommen att bidra med den fakta du sitter inne på då jag inte skrivit om alla vändor med hänsyn till integritet. Turerna kring avslut av hyresavtal för de butiker man inte längre tyckte platsade på det nya NK gick inte snyggt till. Känn dig fri att fylla på med mera fakta!

              Tja, mitt intryck kvarstår att du blandar fakta med egna åsikter. Jag har ingen fakta att bidra med i sammanhanget, utan reagerade på att någon kallar en kommentar som blandar fakta (? ja, jag har ingen insyn i NK:s marknadsavdelning men antog att du har det) med en massa egna känslor och åsikter. Men jag har heller inga större känslor kring detta utan ber om ursäkt att jag gjorde dig så upprörd.

                Det du uttrycker är en åsikt och det är fritt upp till dig att tycka vad du vill. Du verkar dock inte kunna ge exempel på vad som inte har hänt och är mitt eget önsketänkande, vilket är vad du insinuerar.
                Är inte det minsta upprörd men blir lite beklämd över att du blandar in dina egna känslor i det som är en uppenbar beskrivning av ett observerat händelseförlopp. Jag tror tvärtemot vad du själv skriver att du känner dig trampad på tårna av någon anledning. Tråkigt att du känner så med tanke på att det faktiskt är något så banalt som en kommentar från en fullständig främling på en blogg som triggar dig. Kanske något att fundera kring?

        Haha, blev ändå lite full i skratt av detta inlägg. Trots tillgångar har aldrig en heldag på nk lockat mig. Känns som att många går dit för att visa sig lite bättre. Och det är ju denna målgruppen man är ute efter delvis.

        Själv har jag inga problem med att handla i en galleria där märken som tex caia finns. Jag är så glad över att jag aldrig kommer känna att jag bryr mig om ett sånt här icke problem. Men det kanske har med en grundläggande trygghet och att jag ett väldigt lågt bekräftelsebehov att göra. Tacksam ??

          Jamen det är ju du. Inlägget beskrev ju en annan kategori, relevant för diskussionen om NK. Förstår inte varför du kände att du måste påpeka att du inte tillhör den kategorin? Spoiler alert: 99,99% av oss tillhör inte den kategorin!

            Det gör nog inte Leea heller.?

          Härligt att du har ett lågt bekräftelsebehov, däremot verkar du ha ett stort behov att trycka ner människor som inte tycker som du och hylla dig själv för att du inte är som dom.

          Ja Leea det är exakt vad NK har blivit. Ett tillhåll för unga människor med väldigt lite pengar eller kriminella med blodspengar vars självkänsla bygger på att kunna visa upp att man har råd med statusmarkörer. Varför tror du att varenda influenser köper dyra märkesväskor? Jo för att kunna signalera sitt värde.
          Den gamla stammen tanter och kvinnor med egna pengar har inte de behovet. De vet sitt värde utan att behöva flasha med statusmarkörer.

        Apropå NK, en gång skulle jag köpa ett hårschampoo där,Anais Anais.(Uttalas Anna-is).Frågade butiksbiträdet efter schampot och hon sa Du menar Anajs Anajs? (Hon lät snobbigt överlägsen) Så frågar hon i sin tur ett annat biträde ”Har vi kvar Anajs Anajs? ” och biträdet svarar då ”Jodå Annää Annää har vi här”. Minns att NK:s lyxaura föll en aning,när personalen inte kunde uttala ett franskt varunamn rätt…!

          På tal om attityden du nämner. Jag förstår verkligen inte varför de har den i butiker som inte är t.ex H&M. De tjänar väl som vilken butiksanställd som helst? Möjligt att vissa kanske har provision och bonus, eller så, men det var för inte så längesen som jag hörde detta att de tjänar som ”vem som helst”.

          Var inne på Gant och fick exakt det där snobbiga bemötandet, liksom, Gant??? Det är inget wow, det är inget svindyrt. Jag själv var klädd i kappa och klackar, såg knappast ut som en bonde direkt från åkern. Köpte en mössa att ge bort i present, var det det som var problemet, jag handlade inte för mer än 499:-? Irriterad blev jag i alla fall.

            Och det är sådan extrem skillnad från bemötandet i märkesbutiker utomlands tycker jag. Kan ju t.o.m. bli nästan lite åt det överdrivna hållet i vissa länder, men i Stockholm är personalen ofta blasé. Tycker det är lite samma på hotell också faktiskt.

            Hatade att gå in i lite dyrare butiker när jag var yngre just pga det där snobbiga bemötandet. Men som du säger, de är ju helt vanliga butiksmedarbetare och finns ingen anledning att som kund behöva känna sig underlägsen. Men kanske handlar det om att de vill att nya kunder ska känna sig lite nervösa och handla mer för att känna att de ”passar in” där? Och att de som uppenbart har pengar eller är stamkunder behandlas annorlunda? Nån slags försäljningsteknik alltså.

        Källkritik! Du vet att att NKs marknadschef är en kvinna som jobbar där sen 2019?

          Det jag pratar om är förändringsarbetet som påbörjades innan Karin Wickberg tillträdde tjänsten som marknadschef i november 2019. Hennes uppgift blev att slutföra den omdaning som hennes företrädare påbörjade som var att helt ändra NKs profil.

        Marknadschefen heter Karin Wickberg och har jobbat där i 5 år, är det hon du menar?

          Nej det är mannen som var före henne som påbörjade förändringen. Har för mig att han tillträdde 2015. Karin tog över efter honom och fick i uppgift att färdigställa det han påbörjade. Som jag har förstått det fanns det mycket att städa upp i som skötts både dåligt och som inte var genomförbart. Men den delen är mest hörsägen från förbannade företag som blev av med hyresavtalet hos NK.

    Högst sannolikt att bolaget som äger NK även är hyresvärd för Caia på Biblioteksgatan…

      Ja, Hufvudstaden som oxå är intresserade av pengar.

      Ja huvudstaden äger ett antal butiker. Något säger mig dock att orsaken till att skaffa en egen butik på en sådan adress hänger ihop med Verdanes försök att sälja Caia. Problemet är bara det att Caias produkter inte platsar på fina gatan och oavsett så är en sminkad gris fortfarande bara en gris.

        Jag förstår verkligen inte varför man vill göra caia till något det inte är. Ser så himla ofta kreatörer på tiktok som sminkar halva ansiktet med caia och andra halvan med något annat. Det är alltid caia de jämför med, alltid! Caia är inte lika bra eller bättre än allt.

        Var det inte nån influencer som var ärlig med att hon inte gillade caia och så fick hon hela caia emot sig typ? Jag har för mig att det var något liknande i alla fall som hände.

          Fattar inte hajpen?
          Jag använder Guerlain, ett märke med så bra kvalitet att det är helt onödigt att testa andra produkter, men om jag ville testa annat så finns det många märken jag hellre vänder mig till än ett svenskt influencermärke.

            Älskar Guerlain!

          Har testat några av Caias produkter av nyfikenhet och för att kunna ha en åsikt. Hade jag varit tolv och precis börjat sminka mig hade jag nog fallit för produkterna eftersom de är fuktiga och därför mycket lätta att applicera och få ett bra resultat. Men just att de är så fuktiga ger de ett fett och glansigt resultat som hela tiden måste bättras på.
          Gav bort alla mina produkter till granne vars son sålde dem på klassloppisen för bra med pengar.
          En annan riktigt stor nackdel som alla unga tjejer som använder hela paletten med concealer puder mm borde tänka på är att Caias produkter är väldigt täckande och gör det svårt för huden att andas vilket påverkar huden negativt.

    Det skulle väl vara Toteme och Djerf avenue som har högt anseende bland internationella modeintresserade.

    Biblioteksgatan går ju inte att jämföra med NK så, där finns ju redan massor av ”icke lyx” som HM home, Other stories, Sephora.

    Är inte Köpenhamn nordens modehuvudstad? Känns mer korrekt, i alla fall. Inte lika ängsligt och tillrättalagt.

    /dansksvensk i Sverige

      Danmark må kunna mycket, men mode är i jämförelse inte en av dem.

        Jag skulle säga att resten av världen inte håller med. Köpenhamn är ju känt för att vara effortless, chict och väldigt innovativt gällande mode.

          Fråga Elsa Billgren.

            ?

            ?

          Vill man inspireras av kläder i Danmark ska man undvika de butiker Elsa B besöker (Där allt är beige) och kolla in folk på stan! Högst personlig stil,ingen följer nåt mode,alla ser unika ut,iaf uppåt Vesterbro.Lite som i Paris!

        Dansk design både kläder och heminredning är känt över hela världen.

          Vilka danska märken är världskända?

            Arne Jacobsen, Georg Jensen, Bing och Gröndal, Ganni, Baum und Pfergarden, Day Birger et Mikkelsen, Malene Birger för att nämna en blandning av inredning och mode.

    NK kan inte stå och stampa kvar i det som en gång var utan det gäller att följa med samtiden.

      Man behöver inte förvandla NK till en fjortis fritidsgård bara för att det hängas med i ”samtiden”.

    Influencers har generellt dålig koll på mode. De är mer Gina Tricot tjejer. NK slulle bli mer som ett nytt Barneys NY eller Saks. De borde ta in fler lyxiga varumärken från NY, London och Frankrike. Märken som inte säljs i fler butiker i Sverige.

      Ja. Undrar dock om NK hade funkat då? Är det SÅ många som köper lyxmärken varje dag?

        Det finns folk som har j*ligt gott om pengar,som spenderar det på lyx.Sen pandemin har Sverige fått massor nya dollarmiljonärer,och miljardärer.Pengar finns!

          Även mer vanligt folk har ju också fått det otroligt bra och kan absolut unna sig dyrare produkter, om än inte varje dag. Senaste åren har det kanske varit lite sämre med inflation och räntehöjningar men det kommer nog igång ordentligt snart.

    Jag tycker att Åhlens city börjar kännas mer exclusivt är NK. Det kan tänkas bli så framöver.

      Nä det håller jag inte med om.
      Åhléns har nästan bara skandinaviska märken.
      För att det ska kännas exklusivt tycker jag att man ska hitta franska och italienska märken.

    NK-känslan, lyxkänslan, reduceras, magin försvinner, det är synd tycker jag. Håller med Svd-kolumnisten Alice Aveshage. Intressant vad Camilla skriver om kvalitéen på Aní-smycken, att den inte är bra.

    Många har ju här klagat på smyckena kvalité. Och är den så dålig?? tycker jag verkligen inte att den passar på nk.

      Om Ani smyckena var av genuint guld och silver,och inte kopierad design (som senast det breda stela armbandet) skulle det vara nåt.Men tunn plätering som förr eller senare nöts bort,är inte bra kvalitet.Och till höga priser dessutom.Förstår inte att folk köper skräpet.

    Ända sedan jag läste om mordet i Skogås där en tonåring sköt ihjäl en annan tonåring för pengar, för att sedan åkte raka vägen till NK för att shoppa upp blodspengarna, så har min syn på NK förändrats för alltid. Ett varuhus där gängkriminella köper märkesvaror strax efter att de skjutit ihjäl barn ute i förorten är motsatsen till lyx, det är symbolen för trash. Vem vill shoppa på ett varuhus omringad av gängkriminella?

      Vad är det ens för lyx som säljs på NK som inte finns någon annanstans?

        Varumärket, den ”lyxiga” känslan, påsen. Som gör att en snorig tonårsmördare vet exakt vart han ska åka för att ta del av lyxkulturen.

          För mig som aldrig har varit på NK har det fortfarande rykte om att vara en tantaffär. Vilken tonåring är intresserad av överdådig julskyltning, parfym som luktar ros och en fin påse. Men jag har ju bevisligen fel om det springer massa ungdomar och kriminella där.

            Det finns ju massor av olika butiker där,för alla åldrar. Själva byggnaden är ju fantastisk fin,och NK lever väl av sitt rykte som lyxig finbutik med det dyra cafeet mitt i,men är man inte rik och gillar stilen,så är det mkt roligare att slinka in på Stadsmissionen,faktiskt.

            När jag var 20-30 år fanns det massa coola märken där, en del svenska. Alla var inte lyx utan de var just coola. Vet inte hur det är idag…

              Ja de hade en period fram till 2015 då de var duktiga på att ta in nya svenska designers som fick prova vingarna på NK. Då menar jag riktiga designers som ritade modellerna och sedan själva sydde upp kollektionen i sin ateljé.

            Vi hängde på NK då och då när jag var i 16-20årsåldern. Fikade, gick i affärer, tittade på smink osv. Jättemysigt!

      Känner att dyra och flashiga märken är ute

      Fast de tar inte kontanter längre, så de gjorde ju något åt saken.

      De gängkriminellas dragning till NK kan bli dess fall. Jag har haft dem framför och bakom mig i rulltrappan, i hissen har de klivit in, det är inte klokt vad de håller på och larvar sig. Vill inte tänka på vad de gör när mörkret kommer. Kan man bli skjuten om man vill hitta presentboxar med 30% rabatt eller är NK den enda heliga punkten för dem? Jag åker helst högre upp, de hänger sällan på caféet vid Newport till exempel. Är NK medvetna om hur fasansfullt dålig deras nya kundgrupp är för dem på både kort och lång sikt? Det var inte bara rika som handlade där förr i tiden, damer i Jordbro och Handen kunde åka dit för att ordna med gardiner men något har hänt de senaste åren. Ett kulturarv förstörs.

      Kriminella har alltid varit dragna till lyx och rört sig i de miljöerna, så det är nog bara att du inte vetat om eller sett det innan för att de inte sett ut på samma sätt. Inte bara NK för den delen, det är Michelin-krogar, de finaste hotellen – kanske inte springpojkarna men de högre upp i hierarkin.

    Vad menas med ”signerade Bianca Ingrosso och Lovisa Worge så tvivlar jag på att de ens sett dagens ljus”?
    Har de ”tryckt ” sina initialer på smyckena eller är det samma krimskrams som man skulle köpt någon annanstans?

      Att något är signerat en viss person betyder att den personen är skapare/upphovman, inte bokstavligt talat att personen har signerat verket (men det sammanfaller ju ofta). Säger man att något är signerat AV en person är det bokstavligt.

      Smyckena är dock antagligen stämplade, men inte med Bianca eller Lovisas signatur.

    Sverige ligger ju lite efter USA men snart inser man även här att det är UTE med kändisar och influencers som bara vill dra in stålar på konsumtion och ytlighet.
    Valet i USA visade verkligen att ingen bryr sig om kända personer längre om dem inte har något ”vettigt” att komma med. Att bara tjäna pengar på nöjen, ytlighet och floskler funkar inte längre. Man vill ha substans och inget hyckleri. Man är trött på fluffet och lögnerna och en perfekt fasad som stinker bajs.
    Vi har en tid av uppvaknande.
    Det är inte alls som man trodde. Ingenting! Skiten sipprar igenom allt fortare. Oundvikligt och välkommet.

    Joina du också pojken i ”kejsarens nya kläder”… Vakna!!

      Donald Trump och Elon Musk – Samtidens största influencers.

      Håller helt med. Är trött på sponsrade influencers. Ofta börjar man följa en influencer och så får man avfölja när dom blivit ”för stora”, då handlar allt om samarbeten, tjäna pengar m.m. Så himla tråkigt att följa.

      Blir också så jävla förvirrad varför någon skulle följa en tjej som Hanna. Hon la ut på instagram att hon ”glömt bort att hon köpt lägenhet i Spanien”. Det är så hemskt världsfrånvänt att man blir illamående.

        Det är väl av samma anledning som folk tittar på Hollywood-romcoms eller Selling Sunset. Verklighetfrånvänt kan vara en välkommen paus från en annan ganska dyster verklighet.

      Allt det där kopplar jag ihop med Trump och Musk; ytlighet och floskler. Pengar över allt annat, fake news, premiering av dumhet, högljuddhet och allmänt trams. Skriker jag högst och syns mest så är jag bäst.

        Exakt den inställningen som du har är den europeiska lite von Oben inställningen som många européer har till republikanerna och deras väljarkår. De som röstade på Trump är vanliga lågutbildade arbetare. De är trötta på makteliten som är många ur nöjesvärlden och alla demokratiska politiker. Deras första och viktigaste punkt är att ha ett arbete något som Trump lovar.
        Jag tycker Trump är vidrig men om jag var amerikan är jag inte säker på att jag röstat alls.

    Det här tänkte jag på när jag såg att ett märke som tydligen heter DAAR Cosmetics fanns på NK. Dessutom CAIA och Ma mane för ett tag sedan. Det känns verkligen som att NK har förändrats…

    NK behövde få in stålar då varuhuset ekade tomt. Besökte det ett flertal gånger och tyckte synd om de anställda som bara stod och pratade med varandra.
    De var tvungna att göra så här för överlevnad.
    Den gamla damen med lila hår vaknar nog med ett skrik efter att hon besökte NK senast och det kryllade av barnungar. Inte riktigt så hon minns ”sitt” NK.

    Nått jag tycker är tråkigt är hur NK marknadsför sig på TikTok.
    Tommy Myllymaki är absolut snygg men de innehåll de postar på honom, jag skäms!
    Lägger till olika ljud som ska göra klippet ”kul” hade jag varit han hade jag varit skit förbannad för de målar upp honom som oseriös.
    Tänker också att TikTok är en kanal för barn, unga och unga vuxna.

    Hade jag suttit i ledningen hade personal som har hand om ni tiktok fått gå omgående.

      Jag tycker mig se en märklig trend där allt å ena sidan ska tilltala barn och unga och infantiliseras som bara den, samtidigt som barn inte får vara barn och allt ska sexualiseras. Otroligt märkligt.

        Superbra skrivet. Precis så.

        Väldigt bra skrivet!
        Tänker också att de är lite märkliga att man väljer en gubbe i 40års ålder som ska vara nån sexsymbol på TikTok, en app där barn hänger ä.
        Han är jätte stilig, MEN jag hade stark ifrågasatt den som är ansvarig på deras sociala medier.
        Kan också se en skillnad på vad man lägger ut på Instagram och TikTok. Bakgrundsljudet kan vara olika beroende på vilken plattform.
        Jag upplever att NK är mer seriös på Instagram än TikTok.
        För mig är det ett och samma företag och de bör styras centralt och publiceras samma sak på båda plattformarna.

        För övrigt är servicen på NK sjunkit , man har varit säljkåt där men nu, knappt ett hej eller en expedit som visar intresse för sälj.

    Kanske måste NK tänka om och lägga det mest åtråvärda på högsta våningsplanet, och då menar jag det som folk köper oftast så som matbutikerna har mjölk längst in i ”kundvarvet”. El Corte Ingles som är otroligt populärt i varje spansk stad har elektronik, gourmetavdelning och café med utsikt högst upp, även sport ligger högt upp uppdelat efter kategori. Heminredning ligger också högt upp i varuhuset medan kläder och leksaker är på de lägre våningsplanen. Smink, hälsa, smycken och väskor som på NK i bottenplan. I källarvåningen finns ofta en enorm matbutik. Tror inte att de har dussinkvalitet som Caia och Ani.

    Caia, Ani Jewels och liknande passar mer in i Åhléns profil än NKs.

    Hejdå NK,
    Som någon skrev ovan i ett mycket intelligent inlägg så verkar de ha glömt bort kärngruppen de borde rikta in sig på. Nu ber de om att göra om NK till en ungdomsgård med storögda kids som inte har råd att köpa ett skit men hänger där för att KANSKE få en bild på Bimbo eller hennes polare med solbrillorna fastlimmade i skallen på ett Matrix-från-wish-kind-o-way. De som verkligen har råd att handla, och som är bra kunder kommer förmodligen ta en weekend till London, Milano eller NY istället. Samma med Biblioteksgatan. CAIA och övrigt crap räkmackebimbo frontar hör hemma på Ullared. Ihop med hennes morsas slavkläder.

    Stockmans i Helsingfors är allt NK inte längre är: Stil, klass, kvalitet.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *