
Trots att gemene influencer förmodligen har fler bilder på sig själv i sin telefon än befolkningen i en mindre stad i Mellansverige, envisas de med att posta bilder de redan har använt.
Varför gör de det? Jag tänkte på detta när jag såg Biancas inlägg här nedan, eftersom jag kände igen bilden från tidigare. Hon är långt ifrån ensam om att återanvända gamla bilder och inlägg, och jag tycker att konceptet är intressant och är nyfiken på hur både företag och influencers resonerar här.
Det är aldrig några spektakulära bilder heller. Det kan vara ett glas vatten, en halvsmält bakelse eller en översiktsbild av en gammal dukning. Tre influencers som älskar att återanvända ibland smått obegripliga bilder Lovisa ”Lojsan” Wallin, Lovisa Worge och Chloe Schuterman, där den senare publicerade Lovisas gamla halvsmälta bakelse, men på Instagramkonto för det egna klädmärket.
Här finns det ytterligare exempel på influencers återvinning av gamla bilder.
Elsa Billgren gillar också att återanvända sina bilder och texter, till och med i reklaminlägg.
När hon för andra året i rad skulle göra reklam för hudvårdsföretaget CeraVe, orkade hon inte ens skapa ett nytt inlägg utan publicerade helt enkelt om inlägget från året innan. Jag undrar om företaget visste om detta, godkände det och vad de var villiga att betala för samma inlägg en gång till? Hon ändrade lite i texten, men den ansträngningen måste väl ändå räknas som marginell med tanke på vad hon förmodligen tar betalt för reklaminlägg.
För två dagar sedan frågade Bianca Ingrosso sina följare vilken film de tycker att hon ska se och illustrerar inlägget med en återanvänd bild på sig själv i underkläder, som postades på hennes Instagramkonto redan den 10 september 2022.
Film? Popcorn? Sexiga underkläder? Är det ”Netflix & chill” som åsyftas? I så fall kan till och med jag förstå konceptet lite mer. 😉
Detta är i alla fall en ”bra” bild som återanvänds, sett ur ett influencerperspektiv. Om underkläderna på bilden kommer från företaget Intimissimi, som Bianca är ansiktet utåt för, låter jag vara osagt.
Kanske är detta den nya inriktningen för influencers, att de faktiskt kan använda gamla eller opublicerade bilder från en tidigare plåtning istället för att hela tiden känna pressen att skapa nytt innehåll.
Om det görs snyggt, relevant och lite transparant så ser jag inget problem med det.
Hur tänker ni här?

Ser inget konstigt med att återanvända gamla bilder.
Det är okristet.
Haha, ursäkta!!??
Ja rent av osnutet
Orsaken är kanske att dom också vill koppla av och dra ner på takten i sommartider.
Inte jag heller. Problemet är att posta bilder på sig själv i sexiga underkläder när man ber om filmtips… Betyder det att hon önskar tips på p0rrfilm eller?
Nej tror jag inte, hon ville väl lägga upp en sexig bild, ville visa upp sig i underkläder igen, får väl inte nog av det 😉 Tycker man blir så trött på att det dyker upp halvnakna bilder på henne i flödet jämt, överväger därför att avfölja.
Nej och det är väl ingen ny inriktning för influencers att använda gamla eller opublicerade bilder från tidigare plåtning, det har gjorts länge och av många, gör de flesta då och då vissa mer än andra, i synnerhet My M brukar ofta lägga upp gamla bilder på sig själv. Kan väl vara okej men beror också lite på sammanhanget…
Rubriktexten; ”Influencers som brinner för återvinning” låter lite fel, kan ju lätt missförstås.
Bianca ville ju självklart bara visa upp sig lättklädd haha hon älskar det och söker bekräftelse. Snällt att du även publicerar flera halvnakna foton på B här då blir hon glad. Ja visst är det Intimissimi på bilden, lite komiskt att hon använder och älskar underkläder när hon gör reklam men annars har hon sällan underkläder på sig säger hon ju.
OT, men nu rantar Sanna Bråding på ordentligt i sina storys om hur bra hon styr barnens sommarlov och ständigt med hashtaggen ”logistikensmamma” och NPF-förälder. Ok, vi fattar och snälla, sluta outa dina barn och dess diagnoser.
Kände knappt igen henne på story. Hon har gått loss på fillers.
Kollade nu. Hjälp vilka nygjorda läppar. lägger sig nog
Såg ut som mer än läpparna, hela ansiktet ser annorlunda ut.
Jag har inte sett henne på länge och jag hade aldrig sett att det var hon. Ett helt annat ansikte.
Läpparna blir så fula när de inte går till nån som verkligen är bra på det . Många får ju en liten mask, rulle som ligger ovanför läppen. Så fult och Många har det, o rulleläppar. Gör fillers men gå till nån duktig iaif
Hon ser inte klok ut. Dessutom som en helt ny människa. Sen sonens namn, herregud alltså…
Fillersen flyttar på sig. så korven kan komma ändå.
Märkligt också att hon skriver att hon alltid får ”höra skit” om sonen, samtidigt som hon flera gånger har skrivit om hur han slåss, sparkas, bits, får utbrott, rymmer från skolan, förstör klassrum och behöver en assistent i både skola och på fritids. Det är ju allvarliga problem som inte kan ignoreras eller trollas bort genom att säga att han är en underbar kille. Självklart får hon höra ”skit” liksom?
Man kan vara en underbar kille och få utbrott då det beteende som du beskriver är ett tydligt tecken på att något inte är bra och att han behöver anpassningar i vardagen för att kunna fungera och må bra utifrån sina förutsättningar. Något han uppenbarligen inte gör om han är utåtagerande.
Och varför är det självklart att få höra skit? Det är inte undra på att personer med olika funktionsnedsättningar inte är välkomna i samhället om de blir bemötta med den här synen redan som barn. Livet med en diagnos är tillräckligt jobbigt ändå, utan en fördömande och ignorant omgivning.
Helt sjukt att hon skriver så exponerande om sin son…..stackars pojke!
Är du efterbliven eller har du bara otur när du tänker? Synd att du har fått 23 idioter att gilla din kommentar. Äckliga funkofob-äckel.
Jag tycker hon blev snygg med lite fillers/läppar. Men ja, proffs på att outa sina barn det har hon alltid varit.
Jag tycker det är spännande att Bianca valde att ta bort den senaste bilden på sig själv i bikini. Fick hon för många kommentarer som hit home?
Hon ruttna väl på alla trollkommentarer om LW.
All uppmärksamhet är bra, även från trollen. Finns inget konto på IG som är i närheten av att vara så vidrigt som Biancas, och då åsyftar jag inte på de kommentarer som sekten anser vara från troll.
0 inlägg 0 följare anser jag vara trollkonto.
Det skulle jag inte ta förgivet.
Många av de mest inbitna fansen hos Bianca är då troll enligt dig, för de har 0 inlägg och 0 följare. De som däremot blir anklagade för att vara troll har både inlägg och följare.
Vet inte vilken bild som åsyftas men jag har själv reagerat på 2 st. Den ena är en bild som tillhör den photo shoot som gjordes för Calzedonia kampanjen. Den andra är för Ani Whos pärlkollektion där Chanels varumärke exponeras tillsammans med pärlorna.
De är lata och har ingen fantasi.
My Martens använder ständigt gamla bilder på sig själv. Ofta flera år gamla. Speciellt när hon gör reklam för sin online verkamhet som handlar om att komma i form och sin studio/ lilla gym.
Även brudbuketter repriseras ofta.
Ja, och bilderna är i bland 10 år gamla. Hon vill lura folk att hon ser yngre och slankare ut idag än vad hon i verkligheten gör. Tragiskt. Hennes leverne har tagit ut sin rätt. Men hon vill inte stå för det. Gamla bilder är hennes räddning.
Elsa var väl ändå smart nog att inte använda ansiktsbilder den här gången. Hon har ju gått ner jättemycket i vikt så då hade det varit uppenbart att hon använt gamla bilder, otur för henne att Camilla kände igen bilderna ändå ?
Ja, hon ser ganska annorlunda ut. Men en hel del smink och filter gör ju sitt. Tror hon gjort läpparna nu också. Eller bara övat på att le mer som Sofia (som ju gjort läpparna länge).
Med tanke på att de är fastlimmade med telefonen så är det lite konstigt att de behöver återanvända bilder, det borde finnas gott om dem. Därför tycker jag att återanvända är fantasilöst.
Men det jag inte fattar är hur de tror att de kan återanvända bilder från foto shoots utan att reklammarkera. Bilden som ligger uppe är från en gammal Intimissimi kampanj.
Nej det är det inte. Taget i hennes nya lägenhet.
Ja just det hela kampanjen fotades i den nya lägenheten på Nybrogatan. Kampanjen har något år på nacken men jag minns den eftersom jag själv bott i närheten och kände igen miljön.
Det är privata bilder inte från någon kampanj.
”Privata” bilder på hennes silikonpattar, delas till 1,4 miljoner följare ?
Nu tolkade du ordet ”privat” fel just i detta sammanhang.
Haha nej de är inte privata i något sammanhang.
Foton tagna ”behind the scenes’ och som inte använts i reklamkampanjen behöver inte reklammarkeras.
Behind the scene får inte innehålla produkten och får inte heller på något sätt vara missledande. Behind the scene är inte heller foton som inte används i själva kampanjen. Så lägger man upp behind the scene bilder ska man vara väldigt försiktig och dessutom kolla med kampanjägaren innan, för det kan kosta företaget en slant om influensern lägger upp icke reklammarkerade bilder som ska vara reklammarkerade.
Men snälla du. Man ingår ett avtal med företaget hur många bilder som ska ingå i marknadsföringen.
Du har tvärfel. Vill du en länk att läsa in dig på vad som faktiskt gäller?
Behöver ingen länk för du har fel!
Hahaha…
Jag skrev precis en faktabok där den här domen finns med, eftersom den är praxis för branschen när det kommer till ambassadörskap och influences egna företag. Den har nagelfarits, och även kommenterats av den utdömande instansen.
Google is your friend.
Du tror på riktigt att det är så det funkar? ?????
Du måste vara väldigt underhållande på fest vill man höra tokigheter går man till dig för ett asgarv.
Bryr mig inte särdeles mycket om det eftersom jag inte följer några flunsor.
Det enda som jag kan se en eventuell problematik i är ifall det görs för att man vill dölja något i sitt nuvarande utseende.
Det behöver dock inte nödvändigtvis vara problematiskt det heller.
Varför skulle det vara ett problem annars tänker du?
Inte problematiskt alls, däremot undrar jag varför inte företag som faktiskt betalat för sin content med valfri influenser inte återanvänder materialet. Många kampanjer är ofta både dyra och med många produktionstimmar bakom.
Det som däremot är problematiskt är när influensers använder kampanjfoton i sina egna privata kanaler. Detta gäller även om det är influenserns eget företag som ex Caia eller Ani.
”varför inte företag som faktiskt betalat för sin content med valfri influenser inte återanvänder materialet”
Ofta finns det specificerat i kontrakten t.ex. en tidsperiod som materialet får användas, eller ett visst antal inlägg osv. För annars ger man företaget fritt fram att använda ens namn och bild utan någon riktig kontroll (t.ex. kanske företaget blir ett skitföretag som man inte vill associeras med längre, eller man börjar samarbeta med en konkurrent till företaget). Men utöver det så vill de flesta företag inte heller använda samma material i evigheter, de vill ju skapa nytt för att locka nya kunder, för att locka till nya köp osv. Eller om samarbetet är för en viss kollektion eller kampanj så funkar det ju inte heller att återanvända material från förra våren till nästa år.
”Det som däremot är problematiskt är när influensers använder kampanjfoton i sina egna privata kanaler”
Hur menar du?
Hm, influenser får jag förmoda…eller kanske till och med en ur sekten, för de gör precis dessa felaktiga och tvärsäkra uttalanden.
Du hade kunnat bespara dig din långa utläggning om du googlat lite.
Haha va? Nej, men jag har pluggat och jobbat med kommunikation/marknadsföring för olika företag och organisationer i många år. Har inte arbetat med samarbeten med typiska IG-influencers, men med kändisar och andra slags ambassadörer. Kontrakten som skrivs med dessa brukar innefatta tydliga restriktioner på hur, när och var materialet (inkl. personens bild och namn) får och kommer användas. Jag gissar att det är liknande med företag som jobbar med större IG-influencers som Bianca och dyl., att i kontrakten finns det utskrivet hur materialet ska (och får) användas.
Så visst, kan absolut ha fel att det inte är applicerbart på influencers som Bianca. Men det svara väl oavsett ändå delvis på frågan varför företag inte återanvänder material. Dels för att de per kontrakt (oftast) inte kan, och dels för att det (ofta) inte ligger i företagets intresse att göra det.
Då borde du be om en refund från din utbildning.
Är väl upp till var och en. Varför skulle det vara ett problem?
Problem vet jag inte men osnutet.
Haha osnutet och okristet.
Hört ett nytt ord som du inte riktigt vet hur du ska använda? ?
Haha trodde 13.27 försökte vara rolig.
En riktig reklamkampanj skulle ju aldrig kunna använda förra årets bilder. Dessutom är det trist. Man har ju redan sett skiten en gång
Det jobbiga med att använda gamla bilder i en influencervärld är ju att deras utseende är i ständig förändring. Mer fillers, upphöjda ögonbryn, större läppar, större rumpa, klotrunda bröst i varierande storlek, ja ingen är sig lik om man jämför med 1-3 år sedan.
Vi vanlisar åldras, men oftast är det inte så markant skillnad på ett år eller två.
Ser inte något problem med det. En jurist skriver inte ett avtal från scratch heller varje gång, bara för att använda ett exempel.
Varför skulle det vara ett problem med att återanvända?
Men det finns risker med att återanvända. Inte den största men mest kända Svenska influenser börjar bli lite av en mätt katt, och mätta katter blir lite lata och tappar fokus. Följare blir även de till slut trötta på att inte se något nytt och då är det väldigt lätt att som mätt katt bli utbytt av en yngre, intressantare och rivigare ungkatt som fortfarande är hungrig.
Elsa har ju använt samma bilder typ 1000 gånger nu. Hennes blogg är hennes sinnesjuk. Jag kan skriva hennes blogg i ett halvår med bara gammalt material, ingen skulle märka nån skillnad.
Camilla, om jag inte minns fel så är dessa underkläder från Intissimi.
BI brukar ofta smyga in kampanjbilder i helt andra sammanhang och då reklammarkerar hon inte överhuvudtaget, sker både i flödet och i stories.
KO har tidigare granskat BI och förbjudit henne att lägga upp omarkerad reklam i sociala medier gällande sminkmärket. Bryts förbudet kan BI behöva betala 750 000 kr.(källa: Aftonbladet).
Trots detta så fortsätter hon lägga ut bilder som ej är reklammarkerade och det gäller alla företag som hon är involverad i.
Undrar varför KO inte gör något…
För att KO kanske behöver lite support av… tja personer som dig som uppenbarligen ser/lägger märke till det?
De kan ju inte ha koll på varenda hemsida/sociala medier som folk har för att se om de reklam markerar som de ska.
Seriöst???? Vet du överhuvudtaget vad ett vite är? Bianca har i och med vitet hamnat på radarn. Däremot är hon inte en stor fisk och det är ett tillsynsärende så inte jätteprioriterat.
Bilden är två år gammal. Så du tror att varje gång hon visar sig i underkläder från Intissimi så måste hon reklammarkera? Eller när hon har på sig ett smycke från Ani? Eller när hon bär makeup från Caia?
Varje gång hon har på sig kläder från Intimissimi eller smycken från Ani så ska inläggen reklamidentifieras. Det har till och med fastslagits i Patent- och marknadsöverdomstolen, så jag vet inte vad du yrar om?
Så du påstår att om jag tex tar en bild på en restaurang och en av mina ringar syns då ska jag alltså reklammarkera bilden? Då skulle ju hon reklammarkera varenda bild hon lägger ut för oftast har hon caia makeup.
Läs domen och återkom. 🙂
Men på riktigt. Du har alltså moddat mig pga att jag har en annan åsikt än du? Eller va!? ??
Nä, men jag tillåter inte att du sprider rena felaktigheter här inne. Det får du göra någon annanstans. ?
Jobbar du som influencer?
har du ett eget ringföretag?
Det kanske jag har ☺️
Suck…
Om du driver ett företag som importerar billigt kinakrafs som du säljer till dina korkade följare med god marginal och du gör en kampanj där du visar upp ditt billiga kinakraffs i en kampanj så måste det reklammarkeras. Bestämmer du dig för att använda någon av bilderna från kampanjen vid ett senare tillfälle för att du tycker bilden är fin måste den reklammarkeras.
Vad det svårt att förstå?
Tillverkar egna smycken. Nu menar jag privat inte någon kampanj.
Du kan visa upp dina Ani ringar på Instagram utan att reklammarkera om du (1) aldrig har gjort ett samarbete med företaget eller (2) inte är delägare i företaget.
”MIna” ringar, är du Bianca? Ringar som du själv inte marknadsför får du självklart ha.
En liten fundering. I Anis senaste kampanj finns en bild på på Lovisa Worges mage där hon håller sin hand med pärlor på sin bikinunderdel precis vid byxans chanel loga. Har för mig att det finns regler om hur man får använda andra varumärkens logor i sin egen marknadsföring av den egna produkten.
Hur många gånger har inte Sofia Ståhl skrivit om sin skilsmässa och sin utbrändhet och repostat gamla inlägg där hon skriver att hon mår skit?
Det vore intressant att ta reda på vad som verkligen pågår!
1) Postar Bianca i nutid bilder som togs inför en redan genomförd kampanj?
2) Finns det en länk till liknande bilder i samma miljö från kampanjen?
3) Är detta smygreklam inför en ny kampanj med underklädesföretaget?
4) Handlar det om fiffel som kan bli lika kostsamt som katten(z) dom?
Om det är någon som går på repeat, måste det ju endå va Toftby.
Gamla recept som går om å om igen med gamla kommentarer, Varvat med reklam cellbes/resor.
Hon måste väl tappat massa följare!
Återanvändning ligger väl i tiden? Vänta bara tills de börjar återanvända sina ex?