Facebook/Meta hade en bjudning för influencers för att prata med dem om hur mycket, hur ofta och vad man bör publicera på Instagram för att få sin kanal att växa.
Deras rekommendation är:
Reels 1 ggr per dag
Feed 1 ggr per dag
Stories 5-8 segments per dag
Live 1 ggr per månad (inte dag)
Vad tycker ni om de olika rekommendationerna?
Det jag saknar är en rekommendation för vilken ratio ”vanliga” inlägg och reklaminlägg bör ha.
Hur många inlägg bör gå mellan varje reklaminlägg för att inte ge sken av att vara helköpt?
Du kan ju lägga upp 5-8 stories per dag, men om mer än hälften av dem är reklam så tror jag knappast det gynnar kontots tillväxt.

Ingen kommentar om att det här vore ett fult excelsdokument?
Live en gång om dagen? Nej tack. Ingen jag följer är så intressant att jag vill se en live varje dag.
Inte ens det Meta rekomenderar, Camilla har skrivit fel som vanligt.
…..och hur mycket bör man interagera med sina fans/följare? Typ svara på frågor, tacka för fjäsk och hyllningar?
Bör det inte i många fall vara en bättre dialog med följarna som ”dör för en”.
Hmm, är inte helt med på dessa rekommendationer. Det viktigaste för att ens konto ska växa är ju engagemang. Engagemang genom likes, kommentarer och att fler börjar följa. Det kräver ju en viss kvalité och smarta call to actions. Är flera parametrar som behöver gå ihop. Jag har svårt att tro att många klarar detta genom att posta reels och inlägg varje dag. Då blir det mer kvantitet än kvalité. Men gött för de som klarar behålla kvalitén och engagemang varje dag.
Ja det står ju där, att man ska posta sådant som triggar engagemang.
Kvantitet är också rätt viktigt, det är verkligen den här bloggen ett perfekt exempel på. Uppdaterar fyra-fem gånger varje dag, med väldigt varierande kvalitet men man kommer hit dag efter dag för det finns alltid något nytt att läsa
Live en gång i månaden står det.
Sedan tänker jag att det viktigaste är väl VAD man lägger upp, genomtänkt och passar sin publik, än när/var/hur ofta.
Har man något vettigt att komma med kommer följarna.
Antar att det här är en slide av flera i deras föreläsning. Vad gäller innehållet på det man postar så kan man väl utgå från att de menar att man ska ha tänkt igenom det också och inte bara posta precis vad som helst, eller?!
Hur kan 5-8 inlägg om dageb alla vara genomtänkta och relevanta?
Vet inte, jag är ingen med stort konto med engagerade följare. Menar bara att det antagligen togs upp om än inte på just den sliden på bilden.
Kan det inte vara så att rekommendationerna handlar om att få Instagrams algoritmer att visa ens inlägg först?
För att svara på din fråga Camilla. Som jag fattade det så är det här bara rekommendationer som gäller influensers eget content, alla reklaminlägg tillkommer utöver.
Bästa sättet att växa på instagram? Gör intressanta videor på TikTok och länka till din Instagramsida.
OT men kenzas inlägg och story om Aleks’s skjorta… hon skämtar va? ? hon måste väl rimligtvis driva med någon som gjort exakt samma sak fast på allvar?
Tror inte hon är så rolig att hon hittar på att skämta på det här sättwt
men alltså det måste va ett skämt? alla kommentarer till bilden också för ca 14-15h sen? VART BÖRJADE SKÄMTET? ?
Haha jag veeeet inte men jag känner också att jag behöver svar! Camilla kanske kan forska i detta under dagen? ?
Kolla hennes stories så förstår man
Vad är det man ska förstå via hennes stories menar du?
Hon berättar ju att Alex hatade skjortan så hon ber följarna skriva att den är fin så han ska må bättre.
Dvs uppenbarligen ett skämt
Följer inte henne slaviskt så hade missat den ? kul dock!
Jag är utbildad inom medievetenskap och blir grovt frustrerad gällande dessa rekommendationer. Att Meta eller TikTok rekommenderar ökad kvantitet framför kvalitet är bara för att gynna dem själva, inte innehållsskaparna. Ju mer innehåll som skapas, desto mer specificerad blir algoritmen och desto mer data kan de lagra om alla människor som konsumerar innehållet. Vi alla fattar ju att vi människor är enkla, vi tittar på det som är BRA; givande, lärorikt, utbildande, underhållande – inte på de kanaler som nödvändigtvis publicerar mest. Är endast 1 av 10 videos bra, är det bara den som kommer få visningar/räckvidd ändå.
Jag kan ventilera massor om detta, men poängen är att jag blir frustrerad över att nu ska flunsorna bli lurade att de måste publicera massa nonsens och påtvingat content bara för att ’stay in the game’.
Mitt råd: publicera autentiskt och givande innehåll (känslor, tankar, motgångar, uppgångar, reflektioner, positiv aspekt blandat med underhållning, utbildning, tips, inspiration) och satsa på lojal följarbas (t.ex. gör ej samarbeten du ej står för eller är relevanta för dina följare, detta kommer bli ännu mer strikt framöver).
Men det är ju bara en slide i vad som förmodligen är ett helt föredrag? Du läser in mer än vad du kan på den lilla informationen
Jag ville kommentera just vad som står i denna slide eftersom det är den huvudsakligen poängen i Metas och Tiktoks uttalande: att det är kvantitet och onödiga detaljer som ska öka räckvidden för innehållsskapare, istället för kvalitet och sånt som är givande på riktigt.
Meta vinner förstås på att mycket innehåll skapas – Men meta bestämmer ju också vad som syns. En algoritm har liksom inte alltid samma utfall, vi kan inte utgå ifrån att det som får mest likes visas mest för att det är så ”algoritmer funkar”. Algoritm innebär instruktioner för hur någonting ska utföras, det kan mycket väl involvera hur ofta någon lägger upp innehåll.
Jag vet förstås lika lite som du hur just den algoritmen som avgör vad vi ser i discovery eller vår feed på instagram fungerar, jag menar bara att vi inte kan utesluta att det är så att mängden spelar in.
Precis, algoritmer justeras vart eftersom. Dock vet jag inte lite om algoritmer, utan arbetar med det dagligen och vet ett antal tumregler för vad som gör att det går bra för vissa konton och vissa sämre.
När det kommer till bilder är det fortfarande konkret engagemang som spelar stor roll (likes, sparade inlägg, kommentarer, taggar, vidarebefordringar).
Gällande korta rörliga material, dvs reels/Tiktoks, handlar en stor del om hur länge personer tittar på videon. Ju högre procentandel som ser klart en hel video, desto mer spridning kommer videon få (för Meta och TikTok vill inget annat än att vinna människors tid och uppmärksamhet = win win).
Algoritmen testas regelbundet i form av ”for you page” och ”upptäck”-sidan. Du får 90% innehåll som algoritmen listat ut att du förmodligen kommer gilla, 10% är du testkanin åt.
OT! Men jag var just inne på Linda Piras Instagram. Alltså vad lever människan av? Bara flådar av lyxväskor, resor, bilar mm…. jobbar hon med musik längre öht?
Varför blir folk upprörda över att influencers postar ”för många” reklaminlägg? Det är väl mer ärligt än att låtsas vara något annat, ”dela med sig av sitt liv”, för att lura dit följare? Samtiden är så konstig. Förr bytte man kanal på TV:n när det blev reklam, idag söker sig folk aktivt till reklampelare, till och med idoliserar. Det är som att köpa en biobiljett men allt som visas är reklamen före. Är alla som följer influencers så dumma?
Vet ni att jag tror att sociala medier i form av TikTok och IG sinom snar framtid har nått sin peak. De flesta ägnar sig bara åt att ”kopiera” sitt content från andra. Hur länge till kommer det att vara intressant med alla dessa halvklädda konstgjorda kvinnor el alla tjockisar som antingen gråter el studsar runt för de har lärt sig älska sig själva. Alla gravidmagar som visas upp samt alla andra magar som är viktiga att visa för omvärlden?
Vem orkar se fler renoverade gamla hus med glasveranda inlägg inredda med Morristapeter och loppisfynd. Alla löjliga meme och dans TikToks,alla hundvalpar och kattungar osv osv.
Jag saknar faktiskt tiden då bloggandet var stort. Även om det ljögs och bråkades för att få följare så var det mer personligt.
Jag saknar Lunarstorm
Bjarne! ?
Grejen är ju att det finns så enormt mycket mer än detta på både instagram och Tiktok – De vanliga flunsorna utan nish är ju inte allt. Jag följer hemmakockar, folk i min branch som tipsar om ny teknik, snickare som visar hur man bygger möbler, målare för att det är allmänt mysigt att titta på, folk som odlar hemma, folk som recenserar restauranger, filmer och böcker. En röstcoach för lite tips mellan körträningarna, konton som vänder sig till vi som snart ska få vårt första barn.
Det handlar ju bara om att välja vilket innehåll man konsumerar.
Fram för fler live från Book!
Startade ett hobbykonto för ett halvår sen, har totalt 24 inlägg och har varit inaktiv i flera veckor ibland. Trots det har jag 10k väldigt aktiva följare tack vare 2 reels som råkade få 1 miljon views haha. Sitter säkert någon här som skulle vilja få sitt konto att växa, stressa inte och skit i att posta 2ggr om dagen (om du inte känner för det såklart). Det ska vara kul att hålla på med sociala medier ju! Man växer ändå
Ska inte dessa inlägg som influencers postar om denna dag reklammärkas? Såg ett inlägg kring detta även hos Löwengrip. Det är ju de facto reklam för meta, inte sant?
Om dem har ingått ett avtal med en ersättning och en förväntan om motprestation är det reklam. Dessa event ger ingen ersättning. Därför ej reklam.
Givetvis kan inte Meta ge rekommendationer om hur många reklamsamarbeten som ska postas. Det är inte deras uppgift. De ska ge insyn och rekommendationer på bra aktivitetsnivåer för att bibehålla- eller öka sin närvaro på deras plattformar.
Att efterfråga en reklaminläggs-ratio på poster är likt att fråga hur långt ett snöre är. Det är högst individuellt och varierar från konto till konto. Men det vet du redan. Vissa kan publicera flera samarbeten i veckan, medans andra knappt kan publicera några utan att irritera följarna. Men som allt annat – gillar man inte att det är mycket reklam, då går det bra att avfölja och leta sig vidare till andra platser som är mer i linje med sin egen smak.
Och snaark så mycket man bryr sig om flunsornas läppförstoringar..
Tur man är 50+ så man inte är så lättpåverkad från alla airheads därute som tror att likes från okända på nätet är allt.
Get at grip ~ alla – vad är riktigt på riktigt?!
Fyfan!