
Margareta Grääs har tagit till Snapchat för att ”rant:a” på företaget Wolt som hon menar inte har betalat hennes faktura på över ett år.
Hon gjorde ett samarbetet med företaget när de etablerade sig i Kalmar, ett väldigt bra sådant enligt henne själv, men hon har fortfarande inte fått betalt.
Först försökte Wolt begrava henne i papper att fylla i, som inte ens hennes bank kunde hjälpa henne med, och efter det blev det knäpptyst från företaget. Fakturan ligger på omkring 40-50 000 kr och eftersom det vankas bokslut för hennes företag så behöver alla pengar vara på plats, så hon behöver få fakturan betald.
Hon avslutar med att rikta ett långfinger åt företaget, vilket får mig att enda lite…
Hur många influencers tror ni det är som inte fått betalt av Wolt? En olycka kommer ju sällan ensam, men det är inte alla som vågar prata om det öppet med risk att få ”bad will”.
Överskattade företaget sin egen efterfrågan och brände iväg lite för många reklamsamarbeten så här med facit i hand?
SÅ många frågor.

50.000:- på en Volt samarbete??
Bra mycket dom tjänar på sina tjatande
Kan ju vara fler samarbeten inbakade i ett upplägg. Men hur mycket Margareta tjänar på ett samarbete är väl inte det som fokus ligger på i den här frågan, eller det tycker du kanske? Alla människor ska väl få betalt för det jobbet dom utför, oavsett? Luktar avundsjuka.
Med tanke på hur uselt betalt som jobbar där.
Om man gör reklam för ett företag med betyget 1,2 på Trustpilot, så får man skylla sig själv. Dessutom ett företag som går in hårt på att lura de som jobbar för dem, och hipp som happ också lurar kunderna på pengar och det de beställt.
Aldrig offrets fel sjukt tankesätt!!
Så sjukt trött på att ”offret” aldrig någonsin kan göra något som helst fel som leder till att man hamnar i en trist situation.
Men varför vill man göra reklam för en tjänst eller ett företag som har så låga betyg?! Det betyder att de på andras bekostnad vill tjäna pengar. Både framtida kunder och anställda kommer bli lurade av företaget. Varför är man ett offer om man medvetet vill tjäna pengar något sådant?
Jag håller helt med TS – det har med sunt förnuft att göra, hon borde vetat bättre än att göra affärer med ett sådant företag.
Detta var 1 år sedan mycket kan ha hänt häxor.
Se 16.43 nedan.
Aldrig offrets fel?
Det låter som att du är upprörd som om detta vore ett övergrepp? Grääs har gjort ett samarbete med ett företag som har låg trovärdighet och utnyttjar sina anställda. Och så blev hon också utnyttjad. Det hade hon kunnat förutspå skulle hända.
Nu var väl samarbetet länge sedan, då kanske deras trustpilot såg annorlunda ut.
Då du är för lat för att kolla själv gick jag tillbaka till slutet av 2022. Resultatet? Fler än nio av tio omdömen är en (1) stjärna.
Jag jobbar i veckorna och min fritid väljer jag att spendera med lugn och ro helst. Kalla mig inte lat, då blir jag faktiskt sur och förbannad.
Jag drog det som en möjlig förklaring. Herregud, jag lämnar detta kommentarsfält och blogg helt framåt. Tack för mig.
Och camilla fortsätt, nu tyvärr en läsare mindre, tycker atmosfären här har blivit hektisk.
Håller med det kan hända ibland, men då brukar jag inte delta i dessa diskussioner.
Byt nick bara. Anonym är ju populärt ??
Ja vad jobbigt det är när man drar en vild åsikt ur röven, och någon motbevisar en? Stackars, stackars dig.
Även flera andra kreatörer som har skapat content åt dem, som har sagt att Wolt är en mardröm att jobba med.
Det är tråkigt att det är relativt vanligt:
Stora välkända företag som behandlar kreatörer (och inte sällan kunder också) som skit. Men ändå fortsätter det att gå bra för dem och de tjänar riktigt bra.
Bojkotta
Förstår inte problemet. Kontakta Kronofogden, så blir det betalt. Nej, man måste inte först be ett inkassobolag om hjälp.
Hm. Ja, om man som Grääs drog in nästan tre miljoner kronor netto till sitt företag det senaste räkenskapsåret, så förstår man ju att det här ställer till stora problem. Snyft.
Jaha – så bara för att hon tjänar pengar behöver företag hon gör samarbeten med inte betala? Logiskt hörru…
Man behöver inte snyfta ut i sociala media, istället för att göra något åt det.
Efter ett år kan man få göra det tycker jag.
Det är ju exakt det hon gör! Alltså ”göra något åt det”.
Ha, ha! Mm, säkert att Wold lyssnar på det här. De bryr sig inte.
Wolt
Nej såklart inte. Det var ett svar på kommentaren ovan som tyckte att hon skulle ”göra något” i stället för att böla på nätet. Har man kontaktat dem + lagt ut på nätet så har man i sådana fall gjort något.
Det är väl just en influencer som tjänar bra som törs säga högt att samarbetspartnern inte är pålitlig. Vad vet vi, de kanske hållit på i samma stil ett tag redan.
Dåligt men tror Maggan klarar sig
Så hon ska bara strunta i 50.000;- som ett skitföretag låter bli att betala henne för ett jobb?
Vad gör företag när kunder inte betalar fakturor? Gnäller i sociala medier eller kräver betalning legal väg det vill säga inkasso och/eller kronofogden? Ta hjälp om du inte kan driva ditt bolag, det är mitt råd.
Man behöver fylla i en hel uppgifter i deras system, skicka bankpapper och en del dokument. Ja, det är lite krångligt men inte supersvårt. Gör man det betalar dom fakturorna, ofta i förtid.
Uppenbarligen har det inte fungerat, liksom så mycket annat som inte fungerar med Wolt både mot kunder och anställda. Om det inte går att få ordning på det efter ett år, då får Wolt välja mellan och fixa till det eller att få ett brev från Kronofogden.
För mig har det aldrig varit några problem att få fakturor betalda. Tycker det har funkat bra. Har även fyra kompisar på HQ som aldrig sagt ett ont ord om Wolt. Snarare tvärtom.
Så att det skulle vara hemskt för anställda och kunder är nytt för mig.
Med det sagt är det såklart sjukt att dom inte betalat hennes fakturor. Inte okej.
https://se.trustpilot.com/review/wolt.se
Okej. Så alla som har dåliga betyg på Trustpilot är företag man ska undvika? Så Ikea, 1,5 https://se.trustpilot.com/review/www.ikea.com
H&M 1,5
Elgiganten 1,5
Blomsterlandet 1,9
Skincity 2,2
Sen har har vi Shein 4,2. Betyder det att det är ett bra företag?
Om man sen tar Glassdoor där personal gjort recensioner har Wolt HQ 4.0
https://www.glassdoor.com/Reviews/Wolt-Helsinki-Reviews-EI_IE1800227.0,4_IL.5,13_IM1005.htm
Just sayin.
Har haft kunder med svindåliga TP-betyg, som sen börjat betala för TP och börjat skicka inbjudningar. Så min ena kund gick från 1,5 till 4,5 på tre månader. Skickar du inbjudningar får du svar från alla typer av kunder. Betalar du inte för det får du endast recensioner av kunder som aktivt söker upp dig på TP.
Har du ens läst recensionerna?
Ja. Läste du Ikeas?
This is giving när Axels Tivoli var inne i deras tråd på Flashback och mötte all kritik med anekdotisk bevisföring.
https://www.ekuriren.se/nyheter/eskilstuna/artikel/wolt-forarna-hotar-med-strejk-vad-far-jag-betalt-30-kronor/rx464q8l
De har ju uselt betyg och massa kunder som klagar.
Tror du att dina kompisar skulle berätta för dig hur deras företag utnyttjar både anställda och kunder?
Jag har en kompis som jobbat där och har hört en hel del som skulle räknas som förtal om jag skrev ut vad som hänt
Är det verkligen samma juridiska grund för förtal som gäller när en privatperson säger något om ett företag, som när en person säger något om en privatperson/offentlig person?
Nopp, man kan inte förtala ett företag.
Jag har arbetat på Wolt HQ, och det är utan tvekan den bästa arbetsplatsen och arbetsgivaren jag någonsin haft. Jag tror att många ibland blandar ihop huvudkontoret med kurirverksamheten. Det är viktigt att förstå att kurirerna inte är anställda av Wolt , de frilansar, vilket enligt flera undersökningar också är det de föredrar.
För att samarbetspartner ska få sina fakturor utbetalda behöver de fylla i ett bankdokument där de verifierar sina bankuppgifter och sin verksamhet. Det är inte särskilt krångligt, om man bara fyller i alla uppgifter korrekt sker utbetalningen utan problem <3333333333
Wolt, is that you?
Verkligen jätteproffsigt att de inte svarar på mejl <3333333
Förstår inte varför folk följer henne eller företag vill göra samarbeten med henne ?
Verkligen! Snälla bojkotta henne, hon förtjänar 0 framgång. Otrevlig och dryg
Fy fan för att ens tacka ja till att göra reklam för skitföretag som Wolt, Foodora och liknande. Mtp hur de behandlar sina anställda är detta kanske inte jätteförvånande.
Pengarna måste in ???
Om du hade fått 50.000 för att göra reklam för dom, så hade du sagt nej?
Ptja, även om hon kanske inte har behov av pengarna så ska de givetvis betala för det jobb hon utfört. Hennes finger kan väl dessutom varna andra, mindre influensers för att samarbeta med dem så på det viset är det väl bra att hon går ut med det antar jag.
Det är sant. Och det uppmärksammas även här, så fler influencers blir också varnade.
Om nu influencers är seriösa företag så borde de väl agera som ett? ? Varför har hon inte skickat ärendet vidare till inkasso som alla andra företag gör om man inte betalar?
Hon är väl rädd att stöta sig med Wolt. Men att låta uppdragsgivaren dröja 50 000 på faktura för ett år, när omsättningen ligger på nästan fem miljoner kronor, ja, det vet jag inte vad jag ska säga om. När jag drev eget företag, inga anställda, med egen fakturering, fick kunden bara en enda varning där jag berättade om jag inte har får betalt, så vänder jag mig till Kronofogden. Då ordnande det upp sig tämligen omgående. Nu fakturerar jag via en extern fakturatjänst, och slipper alla problem.
Att lägga ut detta är väl dock verkligen att stöta sig? Hon framstår som så oproffsig
Till skillnad från proffsen på Wolt?
Nej hon framstår inte som oproffsig.
Margareta Grääs är den drygaste och oödmjukasge influencern som finns. Dessutom tycker jag hon får alldeles för lite kritik, ex för sina sjuka adventskalender öppningar? Känns som hon kommer undan för att folk inte är avundsjuka på henne till skillnad från snygga och smala influencers som typ Bianca
Ja så är det folk känner sig snygg då dom kollar på henne sjuk värld
Wtf
Hennes konsumtion av prylar är heeelt sjuk. Hon borde verkligen ifrågasättas mer än hon gör. Tycker att den här bloggen ofta smeker henne medhårs.
Helt jävla ofattbart att Grääs tjänar miljoner på att kränga kalendrar och en massa annat skit.
Sorry men för mig påminner hennes sätt att sälja om gamla TV-shop.
Som majoriteten av influencers..
Öh hon säljer inga kalendrar?
Kränga kalendrar? Nu har du fått det lite om bakfoten.
Öh det fattar väl jag med men hon ser till att folk köper skiten så att hon kan skratta hela vägen till banken.
Eller att folk skiter i att köpa för dom inte gillar innehållet?
En innehavare till ett företag har väl upprättat ett vanligt kontrakt där dröjsmålsränta ingår? Lägg på straffavgift för försening och skicka en ny faktura. Oftast löser det sig då…
Har ingen skillnad för bokslutet vare sig fakturan är betald eller inte!
Skapar förstås andra problem om man behöver pengarna för andra kostnader, men just bokslutet har det ingen större skillnad för.