Hermes-washing av fast fashion

Lovisa Worge, poserar här med en snordyr och exklusiv väska från Hermes, vilket är mer regel än undantag idag. Hennes flöde präglas av lyxvarumärken som Hermès och Cartier, men marknadsför samtidigt den ”egna” kollektionen med NA-KD – ett fast fashionföretag i ekonomisk kris som nu försöker stärka sin image genom att förknippas med en influencer vars livsstil signalerar exklusivitet.
Det här är ett tydligt exempel på hur det kan se ut för stilstrategin som kallas ”high-low fashion” – där man alltså kombinerar budgetvänliga plagg med lyxiga märkesprodukter för att höja värdet på de billigare alternativen.

Fast fashion som NA-KD filtreras via lyxiga konton i ett försök att tvätta bort stämpeln av usel miljöpåverkan, hög resursförbrukning, utsläpp och stora mängder textilavfall samt många gånger dåliga arbetsvillkor.
Det verkar fungera. Kunderna shoppar som aldrig förr, och särskilt köpbenägna är de när det är deras favorit-influencer som står för marknadsföringen.

Ta. Mina. Pengar. Nu. ???

43 kommentarer

Kommentarerna är omodererade så du står själv för vad du skriver så håll dig på mattan!

    Allt känns bara fejk och själlöst. Och sorgligt! Tråkigt att det gick utför även för Lovisa, känns så olycklig…

    Tänker också på alla bikinibilder alla de här extremt smala och opererade tjejerna (som ex Lovisa) lägger upp hela tiden, och de som är först i kön att heja på är de andra ”kollegorna” som sitter i samma båt. Anorektiska bilder kanske inte är optimalt att kommentera med att de är ”wow” och ?.

    Förstår mig inte på den där världen och att folk följer eländet ?

      Det är ju väldigt många som till slut kommer till en punkt när de ångrar sig och tycker de var finare innan eller iaf borde ha slutat i tid. Det går ju liksom inte att undo utan blir oftast ännu värre när man ska försöka rätta till.

      Jag såg just filmen Brandy Hellville and the cult of fast fashion och man blir ledsen i hela hjärtat när man ser fattiga länder som är tvungna att ta emot ’donerade’ kasserade gamla kläder. De bor på berg av vår skit.

        Ska absolut se. Tack för tips.

          Fast jag kommer också att bli ledsen i hela hjärtat.

    Fast det här är ju inget nytt. Kate Moss gjorde ju en kollektion med TopShop för…ja, jättelänge sen. Jag själv gillar att blanda ”dyrt” (inte Hermès-dyrt, då men relativt) med billigt för ty vissa plagg är mer av en investering än andra. Tex en kavaj kan jag köpa dyrt men en basic vit t-shirt är i princip samma sak om den kostar 199kr eller 1990kr.

      Att blanda billigt och dyrt är vanligt och så du bygger upp en garderob. Problemet här, vilket Lovisa sätter i system, är att marknadsföra fast fashion med exklusiva varumärken som chanel, cartier och nu hermès. Det förvånar mig faktiskt att hon inte åkt dit, men antagligen är hon för liten, obskyr och okänd för att dra till sig blickarna och lyckas därför flyga under radarn. High-end varumärken brukar inte gilla att förknippas med billigt skit och har dessutom regler för att man inte får placera deras produkter tillsammans med andra varumärken i marknadsföringssyfte. Det hon gör kallas piggy-backing.

        Vad ska hon äta ja dit för? Det är ju knappast olagligt

          Herregud, jag stavar som en kratta på telefon. ”Vad ska hon åka dit för” skulle det stå…

            Hon kan bli stämd för hur hon gör sin produktplacering. Detta är civilrättsligt och hon kan mycket väl bli stämd om hon sätter det i system vilket hon gör.

          Renommésnyltning, kanske?

    Hon ser helt annorlunda ut idag. Förstår att hon ville fixa näsan men hon har gjort så mycket mer.

      Jag tycker hennes förra näsa var bättre! Mer karaktär och gav ett mer intressant utseende. Den nya är väl förvisso också fin men mer bara jaha? En till smal näsa i mängden.

        Dom flesta med sådana näsor gör om dom.

    Det där är väl inte Lojsan Wallin?

      Det blev nog fort och fel på kategorin.

    Varför känns hon så extremt wannabe?
    Lite som Joakim Lundells bror chrippa.

    Om jag inte förstått fel så är det faktiskt inte ”lagligt” att ha med andra varumärken i sin egen reklam om du inte pratat med varumärket och fått godkänt. Så för mig känns det bara lustigt hur dessa flunsor kommer undan med allt dom gör haha?

      Hermès, Chanel, Cartier har ingen aning om vem en liten lantis från Sverige är.

      Aldrig sett en reklam där folk är nakna när de marknadsför klockor, bilar, smink mm, kan inte vara olagligt att bära andra märken än det som marknadsförs? Vilken paragraf förbjuder det?

        Fast det är ju skillnad på om reklamen för klockan också innehåller märkeskläder eller bara helt random kläder som ingen vet vilket märke, eller en märkesväska eller helt random väska som ingen känner till.

        Du får inte ta vilken musik som helst i reklamen så varför tror du att man får ta vilka andra varor som helst?

          Musik är något annat eftersom det framgår exakt vilken låt det är och låten täcks av immaterialrätt

        Försöker du missuppfatta med flit? Du ser inga loggor på kläder och ofta är det neutrala plagg. Det Lovisa gör är ytterst medvetet och kan kosta henne pengar.. Btw processen är civilrättslig.

          Nej försöker inte missuppfatta, är jurist och försöker förstå. Jobbar inte inom detta område så är genuint nyfiken på vilken paragraf som specificerar det. Många år sen juristprogrammet

            Låter inte som en jurist. En jurist brukar sällan fråga vilken paragraf. Låter mycket som Flashback ”vilken paragraf står det exakt att jag inte får göra Y om det är en söndag och himlen är blå”

              Konceptet heter rennomesnyltning.

              Var var över 300 personer i min klass på juristprogrammet (per termin), vi låter alla olika 🙂

        Men det är väl en stor skillnad på att medvetet utföra produktplacering och att ha kläder på sig utan loggor. Dra en snabb googling så kan du läsa själv

        Om du tänker på när matlagning visas på tv4 tex så får dem ju aldrig visa vilka märken dem använder utan allt är upphällt i omärkta burkar, detsamma gäller loggor på kläder osv..

      Kan kosta henne riktigt dyrt om de skulle komma på henne. Då går hon nog under.

    Alltså Lovisa känns knappt mänsklig enligt mig. När jag ser henne tänker jag mest att hon är en påhittad karaktär, en robot utan ansiktsuttryck ?

      Finns hon ens på riktigt? Hon kanske är AI eller en klon av något.

    Undrar hur många av dessa flunsor som köper sina flotta väskor på ”den gula appen” ??

      Vad är den ”gula appen”?

        Gissar bara, men Tradera eller Plick kanske? Det säljs ju en hög andel fake på diverse second hand sidor/appar/butiker (antar att det är det som åsyftas).

        Gula appen är DHgate

    Och så den obligatoriska bakelsen/kakan/kanelbullen…. som hon har tagit en liiiiiiiiiten bit av nere i kanten. Som om en liten mus varit framme och gnagt av en mini-bit av bullen. Och resten av bullen åker i soporna. Och den pyttelilla biten som är borta från bullen har hon spottat ut.

    Hur går det ihop att bolaget är i ekonomisk kris samtidigt som ”kunderna shoppar som aldrig förr”?

    Så bra inlägg.

    Louisa skulle ALDRIG klä sig i Nakd själv. Har noll trovärdighet när hon ska göra reklam för handväskor i plast för 299.

    Funkade ok när Bianca bodde hemma hos mamma och man kunde tänka sig att hon blandade kläder från HM och andra budgetmärken med en och annan dyrgrip, men nu har hon och hennes kompisar blivit för olik sin målgrupp.

      Precis. Bättre att lägga pengarna på fejkväskor och fejksolglasögon istället för NAKD ?

    Är det bara jag som ser skydden man hade för ögonen när man solade solarium? ?

      Haha, jo jag tänker också på det! Men visst har hon ett par som är ännu mer ”solariga”?

    Men sluta skriv om det här obetydliga näsjobbet. Hon försöker men har inget charmigt, utmärkande eller intressant utöver sina rejält förberedda bilder där hon suger in kinder eller mage för att tydliggöra det lilla hon nu har som hon kan få uppmärksamhet via.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *