En mikroinfluencer med starkt varumärke postar ett inlägg om att hon skadat sig och därmed inte kan använda sin flygbiljett. Hon beklagar sig eftersom hon köpt den på ”fel vis” och därför inte kan få pengarna tillbaka.
Inga konstigheter, det läser man så gott som dagligen om på Instagram och Facebook. Men det som händer härnäst, händer enbart de som tillhör en viss kategori som vi här kan kalla för räkmackan. För efter att en följare taggat företaget i fråga tar de kontakt med influencern – som genom ett trollslag får sina pengar tillbaka.
Den här krönikan tar avstamp i det HÄR inlägget, där Klarna gör ett undantag för Anna Suvanna Deebang som får pengarna tillbaka, trots att hon bokat sin innebrända flygbiljett på fel vis.
Du läser hela krönikan HÄR – där du även hittar mina tidigare skapelser. ?

Eller så tar man chansen och skärmdumpar allt om det, och när man själv råkar ut för samma sak har man det som underlag för att kräva sina pengar tillbaka.
Kommer troligtvis inte att fungera. Det är ju privata företag och inte statliga myndigheter, de har mao ingen skyldighet behandla alla lika. De har naturligtvis inte heller intresse av att behandla alla kunder lika privilegierad som influencern i exemplet av förklarliga skäl. Henne kan de motivera den positiva särbehandlingen på att företaget tjänar på reklamen men detsamma gäller inte för dig…
Jovisst. Som att be Grand Hotel on samma service som man ger Taylor Swift.
Nu är ju hon liiite större än våra influencers här…
Spelar ingen roll, de behöver fortfarande inte behandla alla lika.
Nej, men menade att det var en konstig jämförelse.:
Krönikan var väl ändå om en microinfluenser, inte en megastjärna
Som kundtjänstmedarbetare har jag ganska stor frihet att erbjuda kunder extra goodwill utifrån min egen bedömning. Det finns ett minimum som enligt avtal ska uppfyllas men vi har en viss beloppsgräns inom vilken jag kan lägga på kompensation eller freebies, och en högre gräns om närmaste chef godkänner. Jag behandlar inte alla kunder lika. Det beror på situationen, kundens attityd och en samlad bedömning. Har mig veterligen aldrig gett extra till en kändis, tvärtom fick en mycket känd programledare minsta möjliga när han var dryg och drog ”vet du vem jag är”-kortet.
Kan inte hjälpa att jag tycker det ä fel att behandla folk olika. Har du inte rätt enligt reglerna så har du inte rätt. Det är skillnad om det handlar om bemötande eller annat men här är det ju solklart. Boka med avbeställningsskydd eller annat så är det löst. Bokat fel är väl bokat snålt.
Camilla kan inte du skapa en kategori för influensers som fått fripass så kan man titta i den när man själv hamnar i en knipa ?
Smart!
Ibland är det ju bra att kända människor sätter ner foten så att det ger ett eko. Tänker på när Charlotte Perelli outade Interfloras bedrövliga leverans av sorgliga blommor till hennes syster. Något jag själv råkat ut för ett flertal gånger med det företaget. Förhoppningsvis skärper dom till sig när det uppmärksammas och blir en ”grej” av det.
Att världen sedan alltid kommer att vara orättvis med fördelar om du är känd, rik, eller vacker är sen gammalt och ingen idé att uppröras över
Är dock inte vad artikeln handlar om.
Nähä jag trodde den handlade om orättvisor att vissa (influensers/ kända människor) plötsligt blir kompenserade när dom går ut med något offentligt. Som tex Charlotte eller Anna som i det här exemplet. Och vi andra som inte har den kraften får intet. Så jag missförstod alltså?
Okej, när jag läste ditt inlägg fick jag för mig att det handlade om hur bra det är att kända människor sätter ner foten då du hoppas att det spiller över på vanliga dödliga.
Hade varit bra om den här microinfluensern fick med det i sina inlägg, hur Klarna medvetet döljer sina snåriga avbokningsregler (om det nu är så)
Det blir mycket lättare att vara lycklig om man slutar betrakta lycka som något relativt.
Första gången jag reagerade på att en kändis fick en fördel, var när någon i ABBA fick en parkeringsbot riven av en ”lapplisa”. Jag var inte gammal, men tyckte det var så orättvist när någon med miljoner på kontot skulle slippa sina böter. Varför då?
Jag håller inte med om att detta skulle vara enbart för influencers, jag tycker ofta företag är ganska medgörliga och hjälpsamma om man är trevlig och saklig.
Har dock hamnat i bråk med företag också, och då har det hjälpt att ”hota” med att skriva negativa recensioner online. De flesta är måna om sitt rykte.
Jag kan också upplevas som en skitjobbig Karen som alltid eskalerar mina ärenden när jag märker att kundtjänst inte kan hjälpa mig vidare, har fått en högt uppsatt chef från Volvo att ringa mig exempelvis när min bil krånglade och jag inte var överens med Volvo ifall det skulle gå på garantin eller ej (spoiler alert så gjorde det till sist det då jag stod på mig och envisades med att prata med rätt personer)
Är likadan.
Luttrad efter många år på Kundsupport, och vet att det går att ”hota sig” till en bättre lösning om man inte är nöjd eller inte fått tillräcklig hjälp i första instans.
Skulle aldrig nöja mig med första lösningen man får från vanliga kundservice om jag vet att jag har rätt.
Nu senast gällde det en felaktig leverans från Coop, där vi fick en annan kunds varor en fredagskväll vilket förstörde hela helgens planering.. Vanliga kundservice kunde inte kompensera mer än 100:-, men slutade med att vi fick de felaktiga varorna gratis, plus nya varor specialutkört på måndagen, samt 500:- extra i komp. Hade aldrig hänt om jag inte stått på mig.
Har ni tips till oss mer konflikträdda, som inte vill bråka med nån stackars kundservicearbetare? ? säger ni bara att ni vill ”speak to the manager”?
Morska upp dig eller acceptera att inte få den hjälp du vill ha.
Handlar också om att man inte alltid behöver säga saker på ett otrevligt eller argt sätt. Det går att få mer kompensation genom att bara säga att man har fått mycket förstört, och att man inte tycker den kompensation man blivit erbjuder tyvärr täcker det. Om dom fortsätter stå på sig att det är det enda dom kan erbjuda så upprepar man 2-3 gånger. Fungerar inte det så ber man om att få prata med en chef.
Det finns väl bara ett enda tips att ge och jag tror du själv vet vad det är: tala för dig själv. Var en vuxen människa och tala för din sak. I gen annan kan göra det åt dig.
Människor som dig äcklar mig verkligen
Vad är det som äcklar dig och varför?
Men det här är ju inget nytt alls..?
Är väl inget nytt, så har det väl alltid varit.
Jobbar och har jobbat på heltid med att reklamera sedan 2003. Oavsett privat eller via jobbet är det bara 2 (av närmare 1000) ”leverantörer” som jag har misslyckats att få ”rätt” Så med ett trevligt med strikt beteende kan man komma långt. Även när man själv (egna företaget) har tabbat sig. Lyssna, var trevligt, lämna känslor och vara faktabaserad hjälper långt.
Vad jag försöker säga? Gör ett försök Ni också men håll Er till fakta, skuldbelägg inte. Ni kommer att kunna komma oväntat långt
Aldrig hört talas om att det finns folk som jobbar heltid med att reklamera. Proffs-Karen alltså?
Kanske jobbar Ännu en annan på en reklamtionsavdelning på företag och har hand om reklamationer?
Som många skriver här kommer man långt om man är vänlig och trevlig. Dom få gånger jag inte lyckats skriver jag om upplevelsen på Trustpilot.
Men nog är det orättvist, alltid.
Trustpilot?
Jag fick min recension bortplockad p.g.a att dom sa att jag inte var en trovärdig person, bara för att jag skrivit två negativa omdömen om två olika företag. Jag fick identifiera mig men ändå nekade dom mig att skriva vad som hänt.
Tro inte på trustpilot, dom är köpta av företagen för att dom ska slippa få dåliga omdömen.
Trustpilot är jättebra, det är på så vis jag väljer ut företag, affärer osv, för att hitta pålitliga.
Jag har skrivit väldigt dåliga omdömen om företag där, inget av dom är bortplockat.
Märkligt då att jag hade skrivit två olika och ansågs vara fake för dom såg ett mönster.
Men vad konstigt. Det har jag aldrig råkat ut för. Och det kryllar ju av dåliga recensioner för företag där.
Då är du väldigt naiv om du förlitar dig på Trustpilot.
Att nämna ”mikroinfluencer” (= relativt liten följarskara, eller har jag missuppfattat?) och ”kändis” (= gemene man vet vem man är) i samma krönika kändes long fetched eller? Jag fattar principen, men kan ändå känna att det är skillnad på nån som ”alla” hört talas om, eller en mikroinfluencer som ”några” vet vem dom är ? ännu värre när mikroflunsorna åker räkmacka
…med det sagt, fel är ju fel och rätt är ju rätt såklart!
Även om influencers har pengar och ofta bra utseende är de många som inte ser ut att må bra. Många inte alla influencers är ätstörda magra och ser ut att inte må bra psykiskt heller. Behandlingar och pengar ger kanske inte lycka.
Många influencers har problem med både partners och vänner.
Här kommer Truspilots svar till mig!
Tack för ditt e-mail. Vår programvara har identifierat misstänkta mönster och rapporterat ditt omdöme, men om du skickar oss dokumentation kan vi eventuellt verifiera din upplevelse och återinsätta ditt omdöme.
Så här skickar du oss din dokumentation:
Leta upp din beställningsbekräftelse, faktura eller liknande dokumentation som styrker din upplevelse med bozzado.se. Följande uppgifter bör tydligt framgå: företagets namn, ditt namn, datum och referensnummer. Du kan läsa mer om relevanta uppgifter i vår supportartikel Vilken dokumentation kan hjälpa oss att verifiera ditt omdöme?
Skicka din dokumentation genom att bifoga den i ett svar på detta e-mail.
När vi tagit emot din dokumentation bedömer vi huruvida den är tillräcklig för att vi ska kunna verifiera ditt omdöme.
Vi hanterar dina data i enlighet med vår sekretesspolicy. Undvik att skicka oss känsliga dokument såsom kopior av pass, medicinska journaler eller kontouppgifter, eller dokument som innehåller någon annans personuppgifter. Om din dokumentation innehåller känsliga uppgifter eller uppgifter som kan användas för att spåra, identifiera, kontakta eller uppträda som någon, ber vi dig stryka över dessa delar innan du skickar dokumentationen till oss.
Med vänliga hälsningar,
Sv: Ditt omdöme har tagits bort – Ticket #28894318
Trustpilot Content Integrity
##- Skriv ditt svar ovanför denna rad -##
Pavithra D (Trustpilot Content Integrity)
2 okt. 2024 16:57 GMT+1
Hej,
Tack för att du kontaktar oss.
Jag uppskattar dina ansträngningar och den tid du har tagit för att tillhandahålla Dokumentation. Jag skulle vilja förtydliga hur vårt system fungerar och hur vi hanterar dessa ärenden.
För att upptäcka och ta bort falska recensioner har vi ett dedikerat tekniskt team som kontinuerligt utvecklar och förfinar vår programvara för att upptäcka bedrägerier. Även om vi inte kan avslöja hur vår programvara fungerar, kan vi dela att den fungerar oberoende 24/7 och analyserar ett brett spektrum av beteendeparametrar, såsom IP-adresser. En algoritm bedömer sedan sannolikheten för att recensioner är falska.
Vi tar vårt ansvar att upprätthålla trovärdigheten för recensioner på största allvar och undersöker noggrant alla fall som flaggats som misstänkta. Om du vill lära dig mer om vår programvara för bedrägeriupptäckt, läs vår hjälpcenterartikel med titeln ” Trotpilots programvara för bedrägeriupptäckt .”
För att skydda vår plattforms integritet kan vi inte ge specifik information om varför din recension togs bort. Du kan vara säker på att denna åtgärd endast vidtas när flera parametrar indikerar att en recension kan vara falsk.
Vänligen förstå att vi inte tar bort eller tar bort användarkonton; bara du har möjlighet att radera ditt eget konto.
Vi förstår att detta kanske inte är resultatet du hoppades på, men vi uppskattar din förståelse.
Om du har några frågor får du gärna svara på det här e-postmeddelandet.
Med vänlig hälsning,
Jag har använt ett översättningsverktyg för att svara på ditt e-postmeddelande. Du får gärna ge oss feedback på översättningen genom att klicka här.
Pavithra D,
Content Integrity Team
Trustpilot trades on the London Stock Exchange under the ticker TRST
Detta svar kom fel men var svar till ?
Aldrig hört talas om det här! Vadå, falsk recension? Varför skulle nån bemöda sig om att skriva falska recensioner?
Ytterst märkligt, detta.
Speciellt som jag skickade in både beställningsbekräftelse och ordernummer med mitt namn på som bevis.
Så klart finns det falska recensioner från konkurrerande företag, restauranger, hotell mm.
Kom din recension tillbaka när du skickade dokumentation om din upplevelse?
Den plockades bort bara, och när jag ifrågasatte varför så fick jag detta svaret.
Min erfarenhet är att man börjar ödmjukt för att sedan växla upp till att ställa till med ett herrans liv om man inte får reklamera etc.
Har inte satt mig in i Annas case men tänker att de flesta biljetter kan återköpas om man visar upp läkarintyg. Många betalkort har någon slags försäkring om man betalar redan med kortet också. Tror inte att det här var någon stor sak.